srijeda, 13. travnja 2016.

Tate za jednokratnu uporabu i mit o modernoj obitelji

Ovaj je post objavljen u listu Huffington Post gdje sam pozvana pisati blog.
Jako sam uzbuđena zbog mogućnosti da s čitateljstvom od 14 milijuna ljudi podijelim razmišljanja koja s vama dijelim već više godina.
Ovo je tekst o nečemu o čemu, kao što znate, već dugo govorim. Sad će brojnije čitateljstvo imati pristup onomu s čime se ovdje nosimo.
Ovo je za nas važno vrijeme, nadam se za svakoga tko je pogođen tugom zbog disfunkcionalnog sustava koji obiteljima čini previše štete. Sustav kakav poznajemo replicira se diljem svijeta, a ljudi su ostavljeni da bez pomoći koju očajnički trebaju, tijekom razvoda pate i prate utjecaj na svoju djecu.
Redovito ću pisati za Huffington Post i nadam se da ćete mi se tamo pridružiti i podržati ono što pišem. Pišem o vašem iskustvu i o onome što se treba dogoditi da bi svijet postao bolje mjesto za svu djecu koju pogađa razvod obitelji diljem svijeta.
Postoji rašireno shvaćanje da su tate nakon razvoda ili odsutni, ili su ljutiti, i da njihova prisutnost u obiteljskom životu nije nužno bitan dio onoga što je djetetu potrebno. Od izmjena obiteljskog zakona u UK 1973., to današnjeg dana, više generacija tata našlo se odbačenim nakon razvoda. Ishod koji nije ništa manje nego brutalan za one koji je su time pogođeni i koji, u današnje vrijeme modernih muškaraca, tako besmisleno zastario, da se ponekad osjećamo kao da živimo u davno prošlim vremenima, kad su djeca i njihovi očevi završavali samo na odnosu tapšanja djece po glavi prije spavanja.
Radim na području razvoda obitelji i srećem tate za jednokratnu uporabu. Ti muškarci, koji mi ponekad izgledaju samo kao duhovi onoga što otac jest, pate. Ne na način da je to vidljivo, toliko je njihova patnja nepopularna. Izluđeni sustavom koji okružuje obitelj koja se razvodi, ovi tate, koji su trudnoću prolazili skupa sa svojim partnericama (u tom najsuvremenijem pristupu dijeljenju iskustva donošenja novog života na svijet) sad se nalaze rutinski izbačeni iz obitelji nakon razvoda. Tate nisu dobrodošli u obiteljski život nakon razvoda, posebno ako će izazivati nevolje svojom željom da zaista budu roditelji svojoj djeci. Za one moderne muškarce koji su se posvetili očinstvu, nepravda takvog olakog izbacivanja iz života djece nakon razvoda, zapanjujući je napad na sam njihov osjećaj o sebi.
Kad govorim o 'sustavu', onda govorim o onim dijelovima sustava koji se najčešće uključuju u podršku obitelji tijekom razvoda i prilagodbe na promjenu (u UK to je CAFCASS, u RH, to je CZSS - op.prev.). Svi oni rutinski pružaju usluge prvo majci i djetetu, a otac je na drugom mjestu. Izgleda da u tim dijelovima sustava nema takvog nečega kao što je ravnopravnost spolova, a ako ima, onda je u pitanju uobičajen pristup 'prednost majkama s djecom'. Šteta da tate koji idu na obiteljske sudove očekujući fer odnos, jednakost i pravdu, a dobijaju puno manje od toga.
Tate nakon razvoda svojedobno je izvršni direktor Gingerbread-a (dobrotvorne organizacije koja skrbi o jednoroditeljskim obiteljima), opisao kao 'sekundarne resurse, koji su najučinkovitiji kad ih se koristi strateški'. U prijevodu ovo znači da su tate korisne mamama nakon razvoda zato što mogu čuvati djecu nakratko i mogu biti uključeni u odvođenje djece u školu. Tate kao pomagači, prihvatljivi su sve dok čine ono što im se kaže. Tate kao aktivni roditelji koji se bave djecom, koji sudjeluju u skrbi, zadacima, dugim noćima kad je dijete bolesno, općenito nisu prihvatljivi. Zapravo, kao stručnjak koji radi s tatama izbačenim iz života djece nakon razvoda, svjedočila sam da je tatama bilo rečeno da je njihova želja da skrbe o djeci 'agresivna i uznemirujuća' za majke njihove djece.
Danas se u UK, u sjeni Poglavlja 11 Obiteljskog zakona iz 2014, smatra da je za djecu najbolje da naron razvoda, imaju odnos s oboje roditelja. Problem je u tomu što se mnogi tate suočavaju s preprekama da to i postignu. Preprekama u obliku djelatnika Obiteljskih sudova, čiji im vlastiti sustav uvjerenja ne dopušta poimanje da postoji otac koji želi skrbiti o svojoj djeci i prepreka u obliku drugih ljudi koji vjeruju da, kad se radi o skrbi o djeci nakon razvoda, mama zna najbolje. Uz sve naše napore da se obitelj osuvremeni, da se očinstvo uvede u sliku i osigura da djeca dožive mamu i tatu kao tim roditelja, kad se brak razvede, bacamo se u polovicu 20-tog stoljeća. Natrag u svijet u kojem tata radi a mama skrbi, a svijet u kojem postoji ravnopravnost i moderna shvaćanja, nestaje u nepovrat.
Najstrašnije u svemu je to da je, ono što tate očekuje ako dođe do razvoda, pojava toliko skrivena pogledu javnosti, da ni jedan muškarac koji će postati otac to ne može očekivati dok nije puno prekasno. U našoj izgradnji modernog muškarca, propustili smo se pozabaviti stvarnim potrebama očeva, zato što dopuštanje da ih se nakon razvoda može odbaciti, jest i okrutno i duboko štetno za djecu od koje su olako otrgnuti.
Djeca, koja će jednoga, ne tako dalekog, dana i sama postati roditelji, internaliziraju očekivanja od roditeljstva koja su očekivanja iz prošlosti, ne iz sadašnjosti i, definitivno, ne za budućnost.
_____________________________________
Poveznica na izvornik: https://karenwoodall.wordpress.com/2015/11/05/disposable-dads-and-the-myth-of-the-modern-family/

Nema komentara:

Objavi komentar