petak, 7. listopada 2016.

Djeca u ogledalu: rad s otuđenjem

Puno radim s otuđenom djecom, s onom koja su još otuđena i s onom koja se od toga oporavljaju. Pri tom sam radu uvijek svjesna da su ta djeca drugačija od druge djece. Drugačija su po tome što je njihovo psihološko biće podijeljeno na dva dijela. Za tu djecu svijet izgleda i osjećaju ga kao bojno polje nekog armagedona u stripu, gdje se dobri tamo vani bore da bi pobijedili one loše. U svijetu otuđenog djeteta, bez zaštite roditelja koji je zdrav i koji ima uvida, dijete se razvija u ogledalu koje drži roditelj otuđitelj, odnosno onaj koji drži utjecaj. U tom se ogledalu odražava svijet koji je podijeljen, krhak, optužujući i samopravednički.
Kad se suočimo s takvom vrstom stopljenog dijadnog odnosa, treba jednako puno raditi s roditeljem koji vrši utjecaj nad djetetom, kao i s djetetom. To, međutim, bez djelovanja mehanizama kojima se mijenja dinamika moći, nije lako provesti. Razlog je taj što roditelj koji je u stopljenom odnosu s djetetom (koji se često naziva enmeshment, konfluencija),  u slučaju da netko pokuša intervenirati, pojačava stisak nad djetetom.
Zato istinski posao koji treba obaviti jest promjena dinamike moći koja okružuje dijete, čime se olabavljuje stisak roditelja koji vrši utjecaj na djetetovo psihološko biće. Tek tad dijete može povratiti slobodu odnosa sa svijetom koji ga okružuje. Nažalost je sud jedina arena gdje se ta vrsta dinamike moći može promijeniti a uloga stručnjaka mentalnog zdravlja u promjeni ravnoteže moći mora se fokusirati na pomoć sudu da uspije shvatiti što je potrebno učiniti i zašto je to potrebno učiniti.
Zato se tijekom procesa terapije, kako terapeut počinje raditi na oslobađanju djeteta od stiska roditelja, sud koristi da bi se osiguralo da terapeut bude osoba koja čvrsto drži polugu moći. Bez te poluge, terapeut je izložen riziku da tijekom intervencije u nešto što je često nesvjesno oživljavanje duboko zapretenog obrasca traume i sam postane cilj roditelja otuđitelja. Kad se to dogodi, tad dolazi do erupcije okrivljavanja koja se, osim na ciljanog roditelja, projicira i na terapeuta. Terapeut koji je toga svjestan, priprema se za trenutak kad će, pri pokušajima roditelja otuđitelja da ponovi obrasce ponašanja koji su ga kroz život doveli tu gdje jest, i on sam postati cilj. To nije ugodan način rada s ljudima, ali je nužan zato što su na djelu nesvjesni porivi u roditelja koji ima moć utjecaja na dijete čime taj roditelj postaje uzrok problema djeteta. Terapeut koji toga nije svjestan i koji nije zaštićen sudskom odlukom o intervenciji, u takvoj situaciji riskira veliku štetu za sebe.
Sve to nastaje zato što je naš svijet takav da je i samo naše postojanje usmjereno na odnose s drugima. Kako postajemo svjesni, nalazimo smisao sebe u tomu da postajemo osoba u odnosu s našim primarnim skrbnicima. Više se, bar na zapadu, ne rađamo u svijet gdje jedino naše majke skrbe o nama te dio osobnosti koji se bavi odnosima dobivamo od roditelja i šire obitelji, i taj dio osobnosti nastaje na smjehu, osmjesima i pozitivnim odrazima nas samih u našim roditeljima i široj obitelji. Kako odrastamo draže će nam biti društvo jednog roditelja, ili drugog te članova naše šire obitelji. Postat ćemo sigurno privrženi svima njima radi njihove stalne prisutnosti i zadovoljavanja naših primarnih potreba. Kad napunimo sedam godina, ako je sve išlo dobro, imat ćemo osjećaj zasebnog unutarnjeg selfa koji je povezan s koncentričnim krugovima obitelji i prijatelja. Odatle možemo krenuti u istraživanje svijeta, sigurni uz spoznaju da su naši primarni skrbnici tu da bi nam pružili sigurnost koju tražimo kad nam je potrebna. Tako učimo da je svijet dobrohotno mjesto koje se oblikuje našim međusobnim interakcijama. Djetinjstvo nam pruža vrijeme i prostor za izgradnju funkcija potrebnih da bismo bili zdravi odrasli i da bismo se mogli igrati, odmarati i istraživati, bez bavljenja nepotrebnim brigama.
Ništa od navedenoga ne odnosi se na roditelje otuđitelje zato što je ogledalo koje je život držao pred njihovim očima kad su bili djeca, bilo iskrivljeno. To je dovelo do serije prilagodbi pri kojima su im obrane djeteta u razvoju omogućile preživljavanje u opasnom svijetu. Te vrste prilagodbi uglavnom su našem društvu nevidljive i ne vidimo ih u naših bližnjih u početku razvoja odnosa. Međutim, kako vrijeme prolazi, a osobito u vrijeme krize poput rođenja djeteta, prilagodbe se iskazuju kao nesvjesni porivi roditelja koji počinju kontrolirati ponašanje roditelja danas.
Nigdje se ti porivi za otuđivanjem djeteta od roditelja  ne iskazuju snažnije nego pri rođenju djeteta. Taj je događaj za roditelja s prikrivenim prilagodbama kriza koja izaziva naprsnuća obrana u njihovu umu, što zauzvrat omogućuje uključivanje duhova ih ranog djetinjstva u igru. Ukratko, rođenje djeteta okidač je za naprsle aspekte uma roditelja, te oni počinju djelovati, a poruke naučene u iskrivljenom ogledalu vlastitog djetinstva preuzimaju kormilo njihova roditeljstva ovdje i sad.
Zato što je moć nesvjesnih poriva preplavljujuća, a kontrola koju roditelj ima nad djetetom (često i nad drugim roditeljem) ogromna je. Stapanje djeteta s iskrivljenjem u umu roditelja potpuno je. Zato je tako nevjerojatno teško voditi terapiju roditelja otuđitelja, zato što do trenutka kad je dijete ušlo u reakciju otuđenja, taj je roditelj godinama vježbao misliti i ponašati se kao roditelj koji ima kontrolu nad djetetom. Do časa kad se problem uoči, roditelj otuđitelj je također kontrolirao i drugog roditelja, članove šire obitelji i svakog tko je pokušao ostvariti odnos s djetetom, do razine na kojoj njegov narativ, tj. da je jedini koji je pravi skrbnik djeteta, ne postane i uvjerenje djeteta. Jednostavno rečeno, dijete je postalo odraz roditelja i ni jedno od njih ne može djelovati neovisno izvan te slike u ogledalu. Intervencija terapeuta u taj scenarij škakljiva je i riskantna zato što i sam pokušaj intervencije može biti okidač za obrane roditelja otuđitelja koji se onda okreće protiv terapeuta jednako kao i protiv drugog roditelja.
Nesvjesne obrane jesu samo tkanje života i kao takve, one su ono za što su terapeuti educirani. Uklanjanje tih obrana u slučajevima otuđenja zahtijeva i svijest o rizicima i odlučnost da se posao obavi, prvenstveno radi djeteta, a onda i radi roditelja. U svim slučajevima intervencija koje se provode s otuđenom djecom, cilj bi trebao biti ponovno uspostavljanje sposobnosti djeteta da gleda u dva ili više ogledala da bi razvilo funkcionalni self, što znači odnos s oba roditelja i s članovima obje šire obitelji. Međutim, to se ne postiže jednostavno, zato što je terapeut koji pokušava prekinuti stopljenost uma roditelja i djeteta u velikom riziku da će doživjeti istu sudbinu kao i odbačeni roditelj. Terapeuti koji rade na ovom području, među koje i sama spadam, riskiraju da će se protiv njih iznositi pritužbe, da će ih se napadati, pokušavati diskreditirati i slično, zato što nesvjesni porivi tjeraju roditelja otuđitelja da cilja bilo koga tko pokuša nešto promijeniti.
Zato sud mora odrediti najjaču moguću kontrolu da bi se poduzeo rad s roditeljem otuđiteljem a terapija se ne treba ni nuditi bez čvrskog okvira utvrđenih činjenica kad god je to moguće te presude u slučaju da postoje optužbe za nasilje. Ne iznenađuje me nedostatak terapeuta koji se u UK bave time i često se pitam mogu li nastaviti s poslom koji izgleda kao psihološka ratna zona. Pravosudni je sustav toliko tup instrument za operiranje vrlo složenih psiholoških stanja i čak i uz finesse koje donose intervencije stručnjaka mentalnog zdravlja, otvaranje stopljenog, slijepljenog odnosa između roditelja i djeteta iznimno je teško.
Naš rad, koji je toliko potreban a ipak ga se u svijetu toliko rijetko pruža, jest nešto što se međutim zatupljuje ili umata u narativ ljudi koji misle da znaju o otuđenju, ali ne znaju. Previše je onih koji nastavljaju vjerovati da je terapija razgovorom put napretka, ali ona to nije. Smatram neodgovornim promoviranje bilo kakvog pristupa radu s otuđenom djecom i njihovim obiteljima ako se ne slijede međunarodno priznati i provjereni standardi koje su u svojem izravnom radu s obiteljima postavili stručnjaci poput Friedlandera i Waltersa.
To nije akademski rad iako se može služiti spoznajama stečenim u istraživanjima. Taj rad ne unapređuje nitko tko nije u stanju pokazati svoj postotak uspješnosti u oslobađanju otuđene djece od dinamike koju trpe. Terapeute koji se boje da će uprljati ruke i prihvatiti rizike koji prate taj rad treba izbjegavati pod svaku cijenu. Novac plaćen ljudima koji žele sjediti u uredu i razgovarati o problemu, je bačen novac. Promjena u ovakvim slučajevima nastaje kao posljedica aktivne uključenosti, snažnih intervencija i volje da se sud povede prema donošenju prave odluke. Djeca koja žive u ogledalu uma svojeg roditelja trebaju više od blagog pokušaja oslobađanja, ona trebaju snažni napad na dinamiku moći koja ih drži zarobljenima. Ne trošite vrijeme i novac na intervencije koje vam to ne pružaju, zato što takvim intervencijama pojačavate problem i pogoršavate zarobljenost djeteta.
Puno se može reći o ovom poslu, i često sam toliko zaposlena da nemam previše vremena za pisanje. Međutim važno je reći da naš rad na Klinici postiže kritični utjecaj, da otvaramo vrata saznanjima o tome što i kako radimo. Prikupljamo intervjue s djecom i obavljamo istraživanja. Dok čekamo objavljivanje svoje prve knjige na ovom području, već je još jedna na putu. Pišemo članke o tome kako je biti terapeut na ovom području, dok istodobno radimo na izgradnji otpornosti djece. Puno se radi. Poticaj su nam djeca u ogledalu.
______________________________________________

Poveznica na izvornik (copy-paste): https://karenwoodall.wordpress.com/2016/10/06/children-in-the-mirror-working-with-alienation/

Nema komentara:

Objavi komentar