Ovoga
smo vikenda bili u Plimouthu radeći sa stručnjacima s obiteljskih sudova i s
roditeljima u dvije odvojene radionice o otuđenju djeteta od roditelja. U petak
navečer sam pred iznenađujuće brojnom publikom za seminar krajem tjedna,
provela dva sata raspravljajući s roditeljima o našem radu, o diferencijaciji i
otuđenju i kako postići bolji sustav trijaže u UK tako da se poboljša zaštita
djece u takvim okolnostima. Seminar koji je bio predviđen kao 45-minutno izlaganje
s pitanjima, trajao je dva sata dok smo s djelatnicima suda, s djelatnicima
socijalne skrbi koji rade s obiteljima (i s najmlađim sucem obiteljskog suda
kojeg sam ikad srela), raspravljali dobro i loše u predstavljanju slučajeva
otuđenja na sudu u UK i kako postići bolje ishode za djecu koja su time
pogođena.
U
subotu smo produbili ovu temu izravno s otuđenim roditeljima i razložili
pitanja koja vode do situacije gdje dijete odbija viđati roditelja nakon
razvoda/rastave. Tijekom ovih sesija i u petak navečer postala sam sve
svjesnija načina na koje se reakcija splittinga u djeteta – dijeljenje
roditelja na potpuno dobre i potpuno loše, spremno odražava u djelatnika
obiteljskih sudova, djelatnika centara socijalne skrbi i samih roditelja –
demoni i anđeli glavni su motiv koji je izronio u raspravi, što odražava
stavove koje ponekad doživljavama i u odnosu prema sebi, pri čemu me se vidi
kao potpuno dobru ili potpuno lošu, ali rijetko iz uravnotežene perspektive.
Radeći poput mene, u prostoru između demonskih i anđeoskih projekcija, smatrala
sam da bi bilo korisno pobliže razmotriti ove teme, i vidjeti ih onakvima kakve
jesu, beskorisne projekcije koje odražavaju djetetove mehanizme suočavanja,
splitting. Ako netko u svojem svijetu vidi samo demone ili anđele, što je sa
sivim područjima, nejasnim područjima i s područjima ambivalencije? Što se
događa s ravnotežom unutar osobe dok se bori s posljedicama gubitka djeteta?
Današnja tema su demoni i anđeli i zamke našeg svijeta kad ga oni preuzmu.
Kad
radim s obiteljima gdje djeca mogu ozdraviti od reakcije otuđenja, često me
nazivaju anđelom. Ta projekcija mojeg prisustva kao anđela koji je poslan da
ozdravljuje, nastaje zbog bespomoćnosti koju roditelji osjećaju dok prolaze
kroz gubitak djeteta i pokušavaju to popraviti putem suda. Kad je netko pokušao
nešto objasniti a bilo je puno zatvorenih očiju i puno ljudi koji su ili
nesposobni, ili ne žele pomoći u promjeni dinamike koja je dovela do djetetova
odbacivanja roditelja, i onda na scenu stupi netko tko razumije, procjenjuje i
mijenja tu dinamiku, to izgleda kao intervencija anđela. Ali ona to nije.
Jednako
tako, za one roditelje koji su zapeli u ponašanjima koji su uzrok djetetova
odbacivanja, koji se boje, ili se nisu u stanju mijenjati, koji su shvatili da
su njihova iskrivljena stajališta ne samo prihvaćena, već ih sustav obiteljskih
sudova i podržava, doživljavaju me kao demona, jer iz njihova čvrstog stiska
uklanjam kontrolu koju često trebaju. Demonske projekcije, pri kojima roditelji
(a ponekad i djelatnici obiteljskih sudova) potpuno i odlučno odbacuju sve u
vezi s mojim radom, što se temelji na njihovoj potrebi da zadrže kontrolu nad
krajolikom u kojem obitavaju, jednako su beskorisne, kao i one anđeoske. Zato
što nisu realne, i zato što odražavaju splitting koji se događa u umu djeteta
kad jedan ili oboje roditelja projiciraju svoje probleme na dijete.
Roditelji
otuđitelji nisu demoni, oni su ljudi. Isto sam to i ja, osoba, ni anđeo, ni
demon. A otuđenje djeteta od roditelja je problem s ljudskim licem, ne neki
arhetipski, iako ponekad izgleda da jest. Roditelji otuđuju, i oni su
otuđitelji. Roditelji su ljudi, nisu anđeli, nisu demoni, i nikako nisu
monstrumi. Iako je otuđivanje djeteta monstruozan čin, roditelji otuđitelji
nisu monstrumi, i ludo je misliti da jesu, zato što takvim razmišljanjem
izmičemo moć promjene iz ruku zdravih roditelja. Ako su svi roditelji
otuđitelji demonski monstrumi, onda su svi odbačeni roditelji bespomoćne i
nevine žrtve koje trebaju dolazak i spasenje anđela. Što je mit u rangu grčkih
bogova. Jedino što smo mi ljudi, a ne bogovi, a otuđenje je problem s ljudskim
licem, a nije arhetipski.
Međutim,
istina je da arhetipovi dobra i zla jesu izvučeni iz dubina psihe kad se radi o
opsjedanju djetetova uma, tijela i duše. U svom poslu vidim da se u životima
ljudi mitologija odigrava stalno iznova. Perzefona u svijetu mrtvih, koja je
nestala i za kojom tuguje majka koja sjedi i čeka njezin povratak, nakon što je
Perzefonu oteo otac, Medea i njezina osveta mužu koji ju je napustio, što je
izazvalo njezin bijes zbog napuštanja i osvetu u obliku njezina ubojstva
vlastita djeteta i priče Edipa i Elektre, koje se odigravaju putem narušavanja
uloga i zamućivanja razgraničenja u otuđenim obiteljima. Sve ove scene iz
brakova prisutne su ali, iako mogu imati znakove tragedija, i mogu povući
energiju arhetipova, one na svakoj razini ostaju ljudske. To su obične priče
obitelji, igraju se u ambijentu kulture i društva u kojem živimo. Obični ljudi
koji žive posebnim životima u krizi kao što je razvod/rastava obitelji, zbog
koje padaju obrane, a anđeli i demoni hrle kako bi zauzeli slobodna mjesta.
Unutar
toga ljudskog iskustva mi, stručnjaci koji se bave otuđenjem, moramo raditi.
Jer, ako sebi dopustimo projekcije dobrog i lošeg, činimo roditeljima lošu
uslugu. Naš stručni rad odnosi se na apsorbiranje tih projekcija i njihovo
uravnoteženje, davanje roditeljima s kojima radimo perspektivu koju su oni i
njihova djeca izgubili. To je ono što radimo kad radimo s otuđenom djecom, i to
je također ono što radimo s roditeljima. Možemo prepoznati, priznati i cijeniti
nevinost jednog roditelja i štetna ponašanja drugog, ali ne potičemo splitting
dvoje roditelja u potpuno dobre i potpuno loše. Ne priklanjamo se shvaćanju da
su roditelji koje su djeca odabrala čudovišta, iako znamo da je čin otuđivanja
djeteta od roditelja monstruozan i duboko štetan za to dijete. Čak i kad se
zalažemo za izdvajanje toga djeteta od toga roditelja.
Prihvaćanje
projekcije anđela i demona ili podrška dijeljenju roditelja na potpuno dobre i
potpuno loše jest igranje boga sa životima djece. Božja pravda je da je bogovi
dijele, mi smo ljudi, u poslu u kojem donosimo rješenja i ravnotežu u živote
djece s kojom radimo. Borimo se, da to ne bi morala djeca, za perspektivu pri
radu s izazovima koje stvaraju roditelji. Na tom putu podučavamo roditelje da
podjela njihova svijeta na potpuno dobro i potpuno loše jest projekcija, a ne
stvarnost. Čak i roditelj s najtežim poremećajem osobnosti, koji je hladno i
odlučno otuđio dijete od drugog roditelja, jest ljudsko biće, a ne monstruozni
mit. To razumjeti, prvi je korak u borbi za oslobađanje života djeteta iz
vlasti toga roditelja.
Projekcije
ne pomažu i naša sudbina nije u rukama bogova. Zdravlje naše djece od nas
zahtijeva da živimo u stvarnom svijetu i umjesto djece skrbimo o problemima
odraslih, tako da to ne moraju činiti ona. Da o nekima skrbimo dok se ne
izmigolje u slobodu, a o nekima i dulje. Sve zato što je biti roditelj ljudsko
stanje iz kojeg nikad ne možemo izaći, koje se nikad ne može izbrisati, ni
oduzeti. I zato što nismo ni anđeli, ni demoni, već ljudska bića sa svojim
manama, zbog čega će nam naša djeca, gdje god bila, jednoga dana zahvaliti.
__________________________
Nema komentara:
Objavi komentar