Rad u području otuđenja djeteta od roditelja u Velikoj Britaniji
(VB) do nedavno su obavljali psihijatri i psiholozi. Mnogi od njih sad su u
mirovini. U usporedbi s drugim državama, poput SAD-a i Kanade, rad na ovom
području u nas je na svojim počecima, uz malo akademskih radova na tome
području, i još manje stručnjaka koji rade u praksi. Kao stručnjak koji na tom
području radi niz godina, zajedno s najeminentnijim i priznatim psihijatrima
prije, i sad u Family Separation Clinic, smatram se iskusnom.
Istražujući, osjećam da sam na mjestu gdje se moje iskustvo,
skupa s roditeljima, utapa u septičkoj jami njihova života. To mi omogućuje da
postavim neke kriterije za debate o otuđenju djeteta od roditelja u VB. Ono što
slijedi jest jasan i nedvosmislen poziv pokretu za podizanje svijesti o otuđenju
djeteta od roditelja u VB, i o radu u vezi s tom pojavom, o potrebi da se
ostane upućen i povezan s najboljim radovima koji su dostupni u međunarodnim
okvirima. Strahujem da u nekim taborima postoji nastojanje prema nečem što je
daleko niže kvalitete, a što bi se moglo pokazati opasnim za obitelji s kojima
dođe u kontakt.
Rad na području otuđenja djeteta od roditelja ne dopušta nam
zadovoljstvo, niti ikome dopušta da bude neodlučan. Neodlučnost je po
mojem iskustvu rezultat konfuznog razmišljanja i nedostatka hrabrosti u
suočavanju s uzrocima, procesom otuđenja, problemima i pritiscima koji se vrše
na dijete da zadrži svoj stav odbacivanja roditelja. Stručnjaci koji rade na
ovom području trebali bi imati hrabrost vlastita uvjerenja i biti spremni
djelovati i snositi posljedice. Sve manje od toga, jest izdaja djeteta i
povećavanje problema.
Ljudi koji rade na ovom području, trebali bi se baviti
obiteljima na svim razinama, trebali bi, prema mojoj prijašnjoj analogiji, sići
u septičku jamu i uprljati se skupa s obiteljima s kojima rade. Sve manje od toga jest intelektualiziranje, a intelektualiziranje izaziva više, a
ne manje problema. Nije moguće biti neodlučan i samo promatrati. Svi ključni
stručnjaci u području otuđenja djeteta od roditelja, od Gardnera i Baker, do
Bale, do Warshaka, do Gotlieb, do Lowensteina i Weira ovdje u Velikoj Britaniji,
ušli su u septičku jamu s obiteljima. Ako vaš terapeut nije s vama
u vašoj i u septičkoj jami drugog roditelja, i u septičkoj jami vaše djece, također, to nije
specijalist za otuđenje djeteta od roditelja, to je terapeut koji nešto sitno
zna o otuđenju djeteta od roditelja. Ne dajte se zavarati, to su dvije
različite stvari.
Razlog zašto ovo pišem je sljedeći: Da biste bili u stanju
cjelovito tretirati pogođenu obitelj, morate biti u stanju učiniti ono što je Alejandro
Jodorowsky nazvao činom 'psihomagije'. Ostanite sa mnom, nije toliko suludo.
Kako Karen Lebow, u nedavno objavljenoj knjizi Amy Baker 'Working with
alienation children and their families', izjavljuje:
'Šaman razumije da biti šaman jest biti međusobno ovisan i da je
međusobna ovisnost nastala zbog dnevne borbe za preživljavanje u predhistorijska
vremena. Izležavanje na suncu ubija ljudski duh i uništava sposobnost
funkcioniranja jedinke. Međusobna povezanost znači prežvljavanje. Vođe grupa za
podršku koji pomažu u cijeljenju ciljanih roditelja koriste mnoge od tih
tehnika da bi ispunjavali ulogu koju ispunjava šaman. Šaman čuva sjećanje,
povijest zajednice, i kao vođa grupe, pomaže cijeljenju, tješi i educira…'
Jodorowsky ima svoj vlastiti brand šamanizma. Svi stručnjaci koji
rade na slučajevima otuđenja, moraju također razviti svoje. Ako to ne učine,
ostavljaju obitelji s kojima rade da naokolo lutaju u mraku, ne znajući što
učiniti. Svatko tko radi u području otuđenja djeteta od roditelja mora znati
sve o obiteljima s kojima radi, sve o svijetu u kojem žive i sve o tenzijama i
strahovima u njihovim životima. Sve manje od toga jest odbacivanje odgovornosti
koja prati ovaj posao, odgovornosti da se, kroz najkraće moguće potrebno vrijeme, ponese teret obitelji, i da se, što je više moguće, apsorbira otrov koji zapljuskuje svakog člana obitelji. Spremnost da se hoda s tim obiteljima,
noseći i apsorbirajući dok se septička jama ne pročisti, apsolutna je nužnost.
Ovo nije posao za terapeuta koji provodi jednu sesiju tjedno i
nije za onoga tko sjedi u svojem uredu očekujući da mu ljudi dođu. Ovo je posao
koji obuhvaća život, disanje, ljude i užase s kojima se suočavaju, i jednako
kako je to u SAD-u i Kanadi, najdublje se nadam da će Velika Britanija razviti brojne ljude koji će,
svaki na svoj način, moći preuzeti izazove.
Srž onoga što radimo kao specijalisti za otuđenje djeteta od
roditelja, jest davanje sebe, svih svojih sposobnosti i slabosti. Ovo nije
posao za uzvišenog stručnjaka i za distancirani, intelektualni um. Ovo je posao
ljudi koji krvare, ljudi koji mogu pogriješiti i ne pogriješiti, ljudi koji
znaju razliku između to dvoje i koji uporno nastavljaju raditi. U odnosu s
ljudima koji se suočavaju s izbacivanjem iz života svoje djece, stručnjak mora
poznavati vrste užasa s kojima se oni suočavaju, zidove na koje se moraju popeti i
naizgled nepremostive barijere koje im se postavljaju na put.
Svi ključni stručnjaci diljem svijeta, uključeni su u političke
(s malim 'p') aspekte rada s otuđenjem djeteta od roditelja, i svi, svaki na
svoj način, rade na podizanju svijesti o načinima na koje pitanja poput
feminizma, obiteljskog nasilja i lažnih optužbi za nasilje, postoje kao dio
krajolika kojim kroče otuđene obitelji. Debate o podijeljenom roditeljstvu,
potrebi za oba roditelja, ulozi očeva i ostale, dio su priče koja okružuje rad
u području otuđenja djeteta od roditelja i postoji jasna spoznaja da
polarizirane debate nisu nešto što stručnjak može promijeniti, ali ih treba
razumjeti.
Na nedavnoj radionici u Londonu koju su pohađali brojni
obiteljski terapeuti, djelatnici CAFCASS-a* i socijalni radnici, postavila
sam pitanje koje meni definira razliku između nekoga tko je stvoren za ovaj
posao i nekoga tko nije. Pitanje je treba li dijete oba roditelja?
Linija razgraničenja bila je tako oštra da je bila šokantna. Svi obiteljski
terapeuti rekli su ne, i da je i samo postavljanje takvog pitanja napad na
samohrane roditelje, svi ostali su rekli da, svakako da treba. Na toj jednoj
sesiji vidjela sam kako politička korektnost obiteljske terapije blokira
njihovu sposobnost razmišljanja izvan krutih okvira. Iako sam sigurna da
postoje mnogi obiteljski terapeuti koji mogu prijeći te okvire, postoji i
skupina obiteljskih terapeuta koja radi na slučajevima otuđenja djeteta od
roditelja, a koja ostaje čvrsto unutar svojih uskih okvira.
Nick Child, npr., ima web stranicu pod nazivom For all That i
nedavno je meni i drugim stručnjacima pisao o svojem sudjelovanju na
konferenciji Women's Aid, što opisuje kao viđenje s druge strane polarizirane
debate. Ovako je to sažeo:
'Dakle, moja šokantna preporuka jest da se muškarci pridruže s
toplinom i uvažavanjem, ili se bar samo pridruže Women's Aid kao organizaciji.
I možda i drugim ženskim organizacijama, također. Posebice muškarci koji su
žrtve obiteljskog nasilja. Trebaju se pridružiti zanemarujući ono što bi ih inače uznemiravalo u radu te organizacije. Trebaju se pridružiti iskreno
suosjećajući sa žrtvama uključujući i žene žrtve. I naravno, i s djecom
žrtvama. Trebali bi se pridružiti iskreno kao muškarci koji žele da
zlostavljanje od strane muškaraca prestane. Muškarci žrtve trebali bi se
također iskreno pridružiti kao prirodni saveznici ostalih žrtava koje su
ženskog spola. To bi trebali učiniti bez kompeticije, otvoreni za različitost iskustava. Što bi, npr. nakon razvoda, u zlostavljanju muškaraca
od strane abuzivnih žena, bilo ekvivalent uhođenju žena i prisilnoj kontroli od
strane muškaraca? Svakako bi muškarci žrtve i žene žrtve dobro
učinili da uz uzajamno uvažavanje usporede svoje bilješke i iskustva.'
Reći da sam zanijemila na ovaj tekst, bilo bi preblago. Kad sam
došla k sebi, odgovorila sam, i ovo je dio mojeg odgovora:
Women's Aid, bilo da govorimo o umjerenoj ili ekstremnoj verziji
franšize, bavi se samo s pravima žena – ne s dobrobiti djece i svakako ne s
dobrobiti muškaraca. Tvrdite da se ovih dana ne traže žene djelatnice dok se
muškarci djelatnici za rad sa zlostavljanim ženama traže, i to smatrate dokazom
da se sve muškarce ne smatra počiniteljima. Međutim, potpuno vam promiče razlog
za to. Razlog je da su muški djelatnici sad obučeni za razmišljanje i rad na
feministički orijentiran način, a sve je to ojačano teorijom o krugu
zlostavljanja i teorijom o kulturološki uvjetovanoj moći muškaraca nad ženama.
Ukratko, policija sad govori feminističkim jezikom i vidi zlostavljanje kao rodno uvjetovano nasilje, pri čemu su muškarci počinitelji, a žene
žrtve.
Tražiti od zlostavljanog muškarca da se pridruži takvoj
organizaciji, po meni je isto kao tražiti od crnca da se pridruži Ku Klux Klanu
da bi vidio dobro u onome što Ku Klux Klan čini da bi zaštitio bijele žene od
crnih muškaraca. Zašto biste od muškarca kojem je npr. u lice bačen
izbjeljivač, ili od muškarca kojem su nervi ramena prerezani nožem, ili od
muškarca koji već dulje od godine dana živi u garaži u strahu od svoje supruge,
tražili da se pridruži organizaciji i stavi na stranu sve što ga muči? Ti
stvarni muškarci, oni s kojima sam radila, traumatizirani su, brutalizirani i
ušutkani. Oni nemaju luksuz intelektualnih promišljanja, previše su zauzeti
preživljavanjem u tom stanju ušutkanosti. Smatram da je vaš prijedlog šokantan
i mislim da puno govori o tome kako ste previše fokusirani na zaglađivanje
stvari, umjesto da pogledate u stvarno stanje ljudskih života (s obje strane
polarizirane debate).
Da odmah razjasnim. Nisam i nikad nisam bila dio muškog pokreta.
Niti ću ikad biti dio feminističkog pokreta. Međutim, upravo unutar toga
prostora koji je stvoren ratom među spolovima, obitelji bivaju pogođene i bore
se s otuđenjem djeteta od roditelja, dakle u taj se prostor stavljam uvijek
iznova, da bih postigla promjenu i cijeljenje. Pisanje o
nejednakostima i spolnoj diskriminaciji koja je zapisana u pravnoj regulativi
koja okružuje te obitelji, dio je mojeg posla podizanja svijesti o tomu što se
u njihovu svijetu događa. Ne pokušavam otpisati stvarnost, niti odbacujem
proživljena iskustva bilo koje strane. Znam da ima pretučenih i silovanih žena
i također znam da ima i muškaraca koji pate na isti taj način. I znam i to da
jedna strana dobiva pomoć, dok je druga uopće ne dobiva. Zato progovaram, jer
ako to ne učinim, pridonosim problemu umjesto da pomognem da se riješi.
A pridonošenje problemu je ono što se bojim da Nick Child čini
pozivajući zlostavljene muškarce da se pridruže organizacijama koje se bore za
ženska prava i da ih smatraju svojim prirodnim saveznicima. Uz sav privilegij
da nikad nije patio od ženske ruke i da nikad nije izravno iskusio otuđenje
djeteta, lako mu je umanjivati krvavu, ružnu, zlu zbrku iskustva koje
proživljavaju majke i očevi u ovoj areni otrcanih fraza i lažnih priča. Istina
je ta da i muškarci i žene mogu biti nasilni i da i muškarci i žene mogu
trpjeti ozljede, koje su, zbog prirode nasilja, ponekad vrlo teške.
Međutim, smještanje sebe u sigurni prostor vođen feminističkim
pričama o patrijarhalnoj moći i kontroli izdaja je i za te muškarce i za te
žene koji se ne uklapaju u paradigmu. Neuviđanje da je Women's Aid politički
subjekt, sa svom svojom financijskom moći i sposobnošću da dominira krajolikom
obiteljskog nasilja, jest spektakularna izdaja obitelji. U stvarnom svijetu
gdje su moć i kontrola ponašanja nešto što koriste obje strane i gdje obje
strane mogu ubiti i ubijaju i obje strane mogu i nanose teške ozljede, pitanje
se ne smije svesti na pojednostavljene riječi na twitteru koje je objavila
jedna druga osoba koja je pohađala tu istu konferenciju…
'Super konferencija. Dobro je čuti da @KennyMacAskill
priznaje da se obiteljsko nasilje događa zbog nejednakosti između muškaraca i
žena‘
Pokušajte to reći ocu kojem je
lubanja razbijena palicom za kriket ili onomu koji je morao umrijeti zato što nije
pripremio vikendicu na dan kad je supruga trebala dobiti mjesečnicu.
Bit stvari je da obiteljsko
nasilje, kao i lažne optužbe, kao i debate o podijeljenom roditeljstvu, kao i
rasprave o tome trebaju li djeca dva roditelja ili ne trebaju, jesu kritična
pitanja na ovom području i rad temeljem feminističke paradigme neće pridonijeti
ništa pozitivno, osim što će nanijeti još više štete, više boli i više će naštetiti
djeci. Posao koji radim nije moguće raditi iz naivnih perspektiva, on traži
hrabrost i čeličnu odlučnost da se učini ono što je moguće čak i ako je
protivno populističkim pristupima.
Mjesto gdje radimo s otuđenima,
po meni je sveto mjesto. Na tome mjestu priče koje su stvorene i oblikovane
izravnim iskustvom na tom polju moraju odražavati stvarnost, a ne nade i snove
politički korektnih terapeuta i njima sličnih koji samo žele činiti dobro.
Pišući ove tekstove, znam da postavljam crtu. Javno se ograđujem od bilo kakvog
rada na području otuđenja djeteta od roditelja kakvim se bavi Association of
Family Therapists** s kojom radi Nick Child.
Dugo sam razmišljala o tome hoću
li se o ovome očitovati javno, znajući da je važan svaki glas koji podiže svijest o otuđenju. No, zbog prirode onoga što smatram iznimno zabrinjavajućim prijedlogom
koji je dao Nick Child, zaključila sam da je važno da se javno očitujem. Moj
rad na području otuđenja djeteta od roditelja, na tom svetom mjestu, od mene
zahtijeva hrabrost da stanem uz svoja uvjerenja. Osim toga me brine šteta koju
mogu učiniti i dobrohotni terapeuti bez stvarnog iskustva na tom području. Svi
glasovi koji govore o otuđenju djeteta od roditelja nisu isti. Prihvaćam da
drugi na ovom području mogu o aspektima svojeg rada govoriti različito. Ali
gore navedena vrsta razmišljanja i retorike ne pripadaju na sveto mjesto na
kojem rade specijalisti za otuđenje djeteta od roditelja. Za mene, lažne priče
poput te pripadaju drugdje, ne u blizinu ljudi čiji su životi već pod teškim
pritiskom.
Razlika između specijalista za
otuđenje djeteta od roditelja i terapeuta?
Pitajte ih 'trebaju li djeca oba roditelja?' I možda još jedno pitanje 'pate li zlostavljani muškarci jednako kao i zlostavljane žene?' i pričekajte odgovor. Taj odgovor puno govori.
Pitajte ih 'trebaju li djeca oba roditelja?' I možda još jedno pitanje 'pate li zlostavljani muškarci jednako kao i zlostavljane žene?' i pričekajte odgovor. Taj odgovor puno govori.
_________________________
Poveznica na izvornik: https://karenwoodall.wordpress.com/2014/02/24/broken-narratives-and-sacred-spaces-working-with-parental-alienation-in-the-uk/
Nema komentara:
Objavi komentar