ponedjeljak, 16. svibnja 2016.

Drama otuđenog djeteta (1)

Ovoga tjedna čitam Drama of Being a Child autorice Alice Miller. One koji nisu upoznati s njezinim radom upućujem da doznaju više o njezinu načinu razmišljanja koji je bogat empatijom i puno sjajnih opaski o unutarnjem svijetu djece. Osim toga, Miller piše i o tome kako nas svakodnevna roditeljska postupanja naših roditelja otuđuju od nas samih. Dok čitam ono što je napisala, postajem još svjesnija da se otuđenoj djeci zapravo događa pogreška u funkcioniranju nečega što bi trebala biti empatična prilagodba individualnim potrebama i osjećajima djeteta.
To je remećenje djetetova prava da raste osjećajući vlastite osjećaje i nametanje odgovornosti odraslih na ranjivo, praktički bespomoćno biće. Način na koji normalizirana roditeljska postupanja gaze um djeteta u razvoju, prvo me ljuti, a onda rastužuje. U našem svijetu institucionaliziranih uvjerenja o djeci i roditeljstvu, čini mi se da naša legislativa ne štiti, a naša socijalna skrb ne promiče čuvanje djetetova prava na slobodan rast do punog procvata. Istina je ta da u tako puno slučajeva čine potpuno suprotno.
Prema Miller, naša su istinska bića zapretena pod slojevima očvrslih obrana od načina na koje su nas u djetinjstvu/ili sad tlačili uobičajeni roditeljski postupci. Ti postupci koji se odnose na odgoj djeteta i pripremu za ulazak u društvo odnose se na normaliziranje, što je zapravo okrutnost. Ostaviti dijete da plače, npr., u uvjerenju da ga to uči da se samo utješi, govoriti mu da ne osjeća nešto što pokušava izraziti i zahtijevati od djeteta prilagodbu nečemu što je u biti potrebno odraslima više nego djeci, sve je to stvoreno da bi dijete spriječilo u djelovanju koje mu je potrebno da bi postalo zasebna i nezavisna osoba.
Ne treba se čuditi da se neka djeca tako lako otuđuju od polovice sebe. Do trenutka kad su u stanju govoriti, vjerojatno su otuđena od cijeloga sebe i prilagođena potrebama jednoga od roditelja u oštećenom odnosu u kojem odrasli nameće svoje potrebe djetetu. Djeca u tim odnosima nemaju osjećaj istinskoga sebe jer im nikad nije bilo dopušteno razviti ga. Ono što imaju jest lažna persona*, razvijena u ogledalu roditeljske disfunkcije, koja je sad podložna i pod kontrolom toga roditelja dok drugi roditelj sa strane bespomoćno svjedoči toj drami.
Stvar je u tomu da su mnoga otuđena djeca najčešće odrasla u ovoj vrsti obiteljskog obrasca i ako pogledate generaciju prije i onu prije te generacije, ista se vrsta enmeshmenta,** klaustrofobije i disfunkcije može vidjeti u primarnim odnosima. Ovaj se obrazac najčešće viđa u majki i njihovih kćeri, ali sam ga također viđala u vertikalnim među-generacijskim obrascima među sinovima koji su enmeshed s majkama koje podržavaju sinove u otuđivanju djece od njihove majke da bi sin i njegova majka djetetu pružili primarnu skrb. Viđala sam je i u horizontalnim među-generacijskim obrascima u kojima su tete pomagale pri otuđivanju djece od majki, na način da su preuzimale ulogu majki uz asistenciju drugih članova obitelji. U svim tim slučajevima, podložnost djece da budu otuđena potpomognuta je djetetovim nedostatkom pristupa osjećaju sebe samoga. Djetetova sposobnost da prepoznaje svoje osjećaje i da zna kako će ih izraziti, nikad se nije zapravo razvila, ostavljajući samo krhku personu koja je ranjiva na zahtjeve drugih koji žele kontrolu.
Drama otuđenog djeteta u tom obiteljskom obrascu zato je dvostruka. Prvo, tu je spriječavanje razvoja djetetove sposobnosti da razvije normalni osjećaj sebe sama, i drugo, tu je manipulacija nad djetetom da mora slijediti zahtjev prema kojem će prekinuti povezanosti s polovicom lažne persone/svjesnog selfa. Ispod toga dijete pliva u paklu, nesposobno razumjeti što se događa i nesposobno da se tomu odupre ili propituje. Zbog toga tako puno otuđene djece ostaje u tako teškom i upornom stavu odbacivanja. Njima nedostaju kapaciteti za emocionalnu i psihološku promjenu te se drže onoga što umiju, zadovoljavajući osobu s kojom se osjećaju najsigurnije, da bi od te osobe dobili skrb za koju vjeruju da je moraju imati da bi preživjela.
Meni to objašnjava zašto se mladi ljudi koji su u procesu oslobađanja od kontrole roditelja otuđitelja žele tih roditelja tako čvrsto držati. Kad je sve što poznaješ sigurnost lažnog sebe koji je enmeshed s roditeljem koji ima svu kontrolu, biti iznenada bez toga roditelaj jest zastrašujuće i može čak izgledati i kao životna ugroza. Zato je ključno nakon izdvajanje dijete predati izravno roditelju kojeg je prije odbacivalo. Kad se dijete osjeća ugroženo i ranjivo, ono što mu je potrebno jest zdravi roditelj koji će mu pružiti sigurnost. Tad unutarnji razvoj osjećaja sebe sama može započeti, što, koliko god kasno bilo, jest ono što će djetetu pomoći da postigne ozdravljenje i dobrobit nakon otuđenja.
Zdravi odnosi za dijete jesu oni koji mu pomažu prepoznati svoje osjećaje i izraziti ih u što mlađoj dobi. Pomaganje djeci da razumiju da su njihovi osjećaji dobrodošli (iako ne pokreću baš sve na ovom svijetu) jest način da ih se osnaži protiv manipulacije od strane drugih. Dopuštanje djetetu da osjeća je ključno za njegov razvoj, podrška da plače, da bude ljuto, frustrirano i da osjeća strah, jednako kao i brojni pozitivni osjećaji omogućuje djetetu da upozna sebe. A poznavanje sebe je vrijedna zaštita od manipulacije drugih tijekom cijelog života.
Svakomu koga zanima obiteljska drama otuđenja djeteta od roditelja, Alice Miller pruža nevjerojatni uvid i učenje o stvarima koje ga uzrokuju i o stvarima koje pomažu oporavku od otuđenja. Njezini radovi s kojima sam se prvi put susrela prije trideset godina, jednako su relevantni danas kao što su bili i tada. Svi smo mi otuđeni od sebe, posebice oni među nama koji su rođeni prije nego što su djeca prepoznata kao posebna i vrijedna ljudska bića, a ne više kao mali ljudi koje treba podučiti svemu, a bez vlastitih osjećaja. Čitanje Miller je kao dobijanje ključa za otvaranje vlastitog psihološkog kaveza. Čitajte je i dopustite si suze.
______________________



* (Jung) lik koji skriva istinske misli i osjećaje osobe, posebice u prilagodbi na vanjski svijet; uloga koju igramo u vanjskom svijetu.
** stopljenost; konfluencija

Nema komentara:

Objavi komentar