Otuđenost
je štetno psihološko iskustvo za svakog, ali je za djecu pogubno, toksično i
uzrok je njihove cjeloživotne borbe da povrate psihičko zdravlje i stabilnost.
Ovaj je problem daleko veći od spora oko kontakata s djetetom i puno je veći od
sukoba ili neslaganja među roditeljima. Ovaj problem ometa pravo svakog djeteta
da odrasta zdravo, na pravom mjestu u obiteljskoj hijerarhiji. Reakcija
otuđenja uzrok je dječje patnje za voljenim roditeljem, ona stvara psihološke
obrambene mehanizme splitinga što ometa razvoj mozga djeteta. Sve su te stvari
tragedija za djecu i smatram da su za djecu jednako pogubne kao i fizičko ili
seksualno zlostavljanje. To što ovaj problem razumije samo mali broj ljudi, dok
postoje legije onih koji ga zanemaruju ili negiraju, stalno me i čudi i užasava.
Ne mogu se ne upitati mogu li se ovdje primijeniti stajališta Alice Miller da
kolektivno prihvaćamo generacijsku navalu zlostavljanja nad djecom, zato što
smo mi sami otuđeni od toga da budemo zdravi i cjeloviti.
Ovoga
sam tjedna, kao dio mojeg istraživačkog rada, čitala rad o psihološkom
splittingu i njegovu utjecaju na dječji mozak u razvoju. I prije sam pisala o
neuroznansvenim nalazima u slučajevima otuđenja i nadam se da ću o tome više
pisati tijekom svojeg daljeg istraživanja. To je područje koje nam daje ogromnu
količinu informacija kako se djeca razvijaju u svijetu odnosa i kako funkcioniraju
procesi privrženosti i zašto su tako važni. Ne mogu se ne čuditi kako su
mozgovi djece s kojom radim pogođeni time za cijeli život. Radeći i s odraslima
koji su bili otuđeni kao djeca, svjedočim borbi koju moraju voditi da bi
zadržali siguran i uravnotežen osjećaj sebe samih. Imati povjerenja u sebe, kad
je ego izgrađen korištenjem obrana od neprijateljstva u svijetu međusobnih
odnosa, gotovo je nemoguć zadatak.
Zbog
činjenice da svaki put kad se dijete suoči s otvorenom ili prikrivenom uputom
da treba odbaciti ili ne voljeti ili mrziti roditelja, tome je djetetu nanesena
šteta u smislu povjerenja, vjere u svijet kao dobro mjesto, vjere da odrasli
skrbe i znaju bolje od njih i u području funkcioniranja veza i reakcija njihova
mozga. Svaki put kad se dijete suoči s disfunkcijom roditelja koji pokazuje
svoju odbojnost ili nepovjerenje ili jednostavno odbacivanje drugog roditelja
kao važne osobe u djetetovu životu, taj roditelj dodaje novu štetu zidu obrana
koji ih u konačnici vodi podjeli svijeta u dobar i loš. Dodajmo tomu štetu koja
je ugrađena u djetetov um kao zid podjele između dvije strane djetetova svijeta
odnosa i ono što vam ostaje jest dijete koje je oštećeno, disfunkcionalno i
osuđeno na doživotno bilo prihvaćanje situacije kao da je istinita, bilo na
preteški zadatak rušenja zida ciglu po ciglu da bi našlo svoj put.
Djeca
koja se oporavljaju od otuđenja kažu mi da se osjećaju kao da ne znaju kako
imati povjerenje i u koga. Djeca koja se oporavljaju kažu mi da ona nisu
željela sudjelovati u ratu među svojim roditeljima i da nisu željela biti
stranka u ljutnji i mržnji jednog roditelja protiv drugog. Djeca koja se
oporavljaju kažu mi da sve što žele jest da budu djeca dok odrasli koji su u
njihovim životima trebaju raditi posao odraslih i sve posložiti. Ista ta djeca
koja su mi, prije izliječenja, govorila kako je jedan roditelj bio loš i kako
je drugi bio savršen, kažu mi da nikad nisu željela govoriti te stvari, već da
jednostavno nisu imala drugi način snalaženja u krajoliku u kojem su se
nastojala kretati. Djeca koja se oporavljaju žele da netko djeluje u njihovo
ime i sve popravi za odrasle oko njih. Drama otuđenog djeteta jest ta da je
putnik u krajoliku kojem ne pripada i u kojem ne želi biti. Kao stručnjacima,
naš je zadatak da ih prevedemo do sigurnijeg mjesta, mjesta djetinjstva gdje će
njihove nevolje, koje nose u ime odraslih, biti iza njih.
Nekoć
mi je netko rekao 'onaj tko pati kao malo dijete, pati i dalje kao odrasla
osoba'. Drama otuđenog djeteta je takva da je ovo apsolutna istina. Radeći s
djecom koja su nekoć bila otuđena a sad su odrasle osobe, patnja koju vidim je
ogromna, ona je veća, puno veća nego što je to gubitak odnosa s roditeljem, to
je temeljni razvoj djeteta u sredini koja spriječava zdravlje i koja oštećuje
mozak i modelira ga za traumu i patnju. Djeca koja su ovisna o traumi, čiji je
jedini način da se osjećaju živima da budu u središtu drame i sukoba, redovito nastavljaju
biti prisutna u psihi odraslih koji su kao djeca bili otuđeni. Da se to
promijeni, potreban je ozbiljan rad i koncentracija, to zahtijeva fokus na
emocionalni, psihološki i fizički self, jer se jasno vidi način na koji su
djeca ovisna o traumi, zapravo utjelovljeni odrasli.
Na
ovom polju radim zato što brinem o djeci. Na ovom polju radim zato što sam
stručnjak mentalnog zdravlja a ne zato što zagovaram roditeljska prava. Ovaj
posao radim, ne zato što brinem o pravima jednog ili drugog roditelja već zato
što brinem o svijetu odnosa djece koja su pogođena raspadom obitelji. Dio toga
posla jest da pišem i govorim o politici pri razvodu roditelja i
instuticionaliziranim dobrim i lošim postupcima na tome području. U zbilji
međutim znam da je otuđenje djeteta od roditelja psihološki problem koj je puno
veći od kršenja prava roditelja da imaju odnos sa svojim djetetom. Otuđenje
djeteta od roditelja jest problem zaštite djeteta i djeca imaju pravo biti
zaštićena od otuđenja.
Jednoga
ćemo dana svi o tome misliti ovako. Do tada, drama otuđenja ostaje ono što se
događa ispod kolektivne svijesti. Kad se dovoljan broj nas probudi i shvati što
je učinjeno, nadam se da će doći do promjene najširih razmjera.
_______________________
Poveznica na izvornik: https://karenwoodall.wordpress.com/2016/05/14/the-drama-of-the-alienated-child-2/
Nema komentara:
Objavi komentar