Čim pomislite na prisilnu kontrolu, ako
ste u areni obiteljskih usluga obilježenih feminističkim svjetonazorom, vidjet
ćete i čut ćete samo jedan odgovor – prisilna kontrola je kontrola muškaraca na
ženama. Pogledajte u dokaze i vidjet ćete zašto Family Separation Clinic ne
pristupa problemu obiteljskog nasilja na isti način. Postoje vrlo jasni i
nepobitni dokazi u velikim istraživanjima diljem svijeta (major studies across the world), da obiteljsko
nasilje nije pitanje spola. Ako nas dok to govorimo čuju pružatelji obiteljskih
usluga poput centara za socijalnu skrb, neki će smatrati da dajemo otrovne
izjave protiv majki, no istina je sljedeća: u radu s razvedenim obiteljima od
suštinske je važnosti držati se istine i samo istine. Dopustite da objasnim.
Postoji vrlo ozbiljan problem koji
nastaje pri razvodu braka, a koji zanemaruju vještaci mentalnog zdravlja,
medijatori, i ostali koji rade s obitelji. Obrasci prisilne kontrole bili su
prisutni i prije razvoda, a nakon razvoda se mogu odigravati na način da se
djeca koriste kao provoditelji te kontrole. Lažne prijave djece protiv
roditelja jesu jedan takav obrazac koji je izrazito štetan i za dijete i za
ciljanog roditelja zato što uvlači dijete u partnersko nasilje. U Velikoj
Britaniji postoje duboko ukorijenjena uvjerenja kad se radi o razvedenim
obiteljima. Ta su nam uvjerenja tijekom niza godina nametnuli lobiji za ženska
prava koji su stvorili stereotip slike na kojoj loši očevi povrijeđuju dobre
majke i njihovu djecu. Toliko su duboka ta uvjerenja da su djeca koja su
uhvaćena u zamku prisilne kontrole jednog roditelja nakon razvoda prisiljena
izricati lažne optužbe da bi održala moć toga roditelja nad drugim. Ta su
uvjerenja često stručnjacima jednostavno nevidljiva. Imate par s fokusom na
djetetove želje i osjećaje uz dodatak histerije oko zlostavljanja djece koja
sad ponovno vlada diljem naše države, i imate savršene sastojke pomoću kojih će
kontrolirajući roditelj iskoristiti dijete da iznese optužbe koje će spriječiti
da drugi roditelj ponovno vidi dijete. To će trajati dovoljno dugo da osigura
da dijete bude potpuno otuđeno iz života jednog oditelja, i to pomoću
produbljivanja strahova i fobija od toga roditelja.
Problem načina na koji pružamo podršku
razvedenim obiteljima u ovoj zemlji je taj da smo predugo navođeni u uvjerenje
da se radi samo o tatama koji napuštaju obitelji i o mamama i djeci koji su
napušteni. Također smo navedeni vjerovati da je pri razvodu jedino loše to da
se napuštene majke bore da osiguraju djeci hranu i odjeću. To nije istina. To
je stereotip koji služi podršci skupina koje zagovaraju ženska prava i koje predugo
dominiraju socijalnom politikom u vezi s razvodom. To je opasno i razorno,
posebice za djecu kojima promoviranje takve politike najmanje koristi.
Budući da radim neposredno u području
razvoda roditelja, tvrdim da stereotipi nisu korisni za razumijevanje što se
zaista događa u obitelji. Korištenje uvjerenja ne koristi djeci koja su ranjiva
i ulovljena u zamku roditeljkih bitaka. Kad pogledamo dalje od stereotipa, lako
je uvidjeti da je način na koji se obitelj razvodi vrlo sličan načinu na koji
je funkcionirala dok je bila na okupu. Moć i kontrola koriste se na isti način.
Ljudi se tijekom razvoda ne mijenjaju, oni samo postaju oštriji i tvrđi u
svojim inherentnim crtama ličnosti i često upadaju u negativna ponašanja koja
koriste do maksimuma da bi postigli pobjedu.
U razvodu se ne radi o lošim tatama koji
napuštaju anđeoske majke i njihovu izgladnjelu djecu. Koliko god mi željeli
tako misliti (zato što je tako lakše u smislu politike i prakse), to nije tako.
I kad to kažemo, nismo protiv majki niti smo za očeve, već je jednostavno
stvarnost takva da se pri razvodu radi i o majkama i o očevima, od kojih se
neki ponašaju dobro, a neki ne. Kad to shvatimo temeljem prakse, onda je lakše
uvidjeti što se zaista događa, a kad uvidimo što se zaista događa, tad je lakše
pomagati obiteljima. Mislim zaista pomagati, ne pomesti ih pod tepih državnih
institucija ili obiteljskih sudova gdje ih melje mlin stereotipnih uvjerenja
drugih ljudi, ili dok ne pristanu na sve, ili se odmaknu se od svega, ili umru.
Zapravo umru. Previše muškaraca umire nakon razvoda, ne zato što nisu u stanju
govoriti o svojim osjećajima, već zbog sveprisutnih barijera postavljenih prema
njihovu odnosu sa svojom djecom, koje su sve tu postavljene zbog stereotipnih
uvjerenja koja prevladavaju u svijetu koji ih okružuje. Ne poričem da i žene
umiru. Ali se o tome govori, dok se o muškarcima ne govori. Važno je da se
počne govoriti o oboma.
Rad na tome o čemu se ne govori jest
fokus našeg istraživačkog rada u Family Separation Clinic gdje istražujemo partnersko
nasilje pri razvodu i načinu na koji se djeca pritom koriste putem lažnih
optužbi za seksualno zlostavljanje. Lažne optužbe su Bernet i sur. podijelili u dvije kategorije,
lažne i izmišljene. Lažne su optužbe one koje svoje izvorište imaju u glasinama
i koje onda izmaknu kontroli, dok su izmišljene one koje su namjerno i
zlonamjerno stvorene bilo od strane roditelja koji ih iznosi sam, ili za to
koristi dijete. Bez obzira na kategoriju, u Velikoj Britaniji je ishod isti.
Kad postoje optužbe za seksualno zlostavljanje, kontakt između djeteta i
optuženog roditelja se prekida i obiteljski postupak mora čekati ishode
pokrenutih kaznenih postupaka. Budući da u Klinici radimo s visoko-konfliktnim
obiteljima, lažne optužbe su dio krajolika i pogađaju i majke i očeve. Dublja
analiza obiteljske dinamike pokazuje da su optužbe ove prirode najčešće dio
trajnog obrasca partnerskog nasilja koje je bilo prisutno u odnosu i prije
razvoda i koje se nastavlja i nakon razvoda putem prisilne kontrole djeteta.
Moram istaknuti da u svojem radu činimo
razliku između stvarnog seksualnog zlostavljanja i optužbe za seksualno
zlostavljanje koja je dio kampanje kontrole. Razlikovanje između stvarnog
seksualnog zlostavljanja i lažnih optužbi za seksualno zlostavljanje zahtijeva
temeljit rad i zahtijeva da se optužbe smjeste u obiteljsku dinamiku i sad i
kakva je bila prije. Da bismo to jasno uvidjeli potrebno je raditi izvan
feminističke paradigme, zato što feministički sustav uvjerenja koji dominira
institucijama koje se bave obiteljima, uči da se svim ženama i djeci mora
vjerovati bez propitivanja njihovih stavova jer je propitivanje protiv majki.
Ova nemoguća situacija koja se nameće stručnjacima opasna je kako za žene, TAKO
I za djecu zato što a) zarobljava majke u mrežu fiksiranih uvjerenja da su sve
žene dobre žene i b) čini da stručnjaci previđaju štetu koju majke nanose
svojoj djeci. Objasnit ću to malo detaljnije.
Partnersko nasilje nije pitanje spola.
Jednostavno nije. Pogledajte činjenice na prije navedenoj poveznici. I žene i
muškarci su nasilni i partnersko nasilje šteti i ženama i muškarcima. Misliti
drugačije znači jednostavno zanemariti činjenice i nametati vlastiti (krivi)
sustav uvjerenja obiteljima i prisiljavati ih da mu se prilagode. To nije
jednakost, to je diskriminacija na djelu. A kad provodimo diskriminaciju,
djelujemo ne samo na ljude koji se uklapaju u naša stereotipna uvjerenja, već i
na one koji se u njih ne uklapaju. To se feminističkim jezikom naziva
'nenamjernim posljedicama'.
Ako vjerujete da su samo muškarci
sposobni za partnersko nasilje i da jedino žene mogu biti žrtve, pa imate
razvedenu obitelj gdje dijete iznosi optužbe za seksualno zlostavljanje, što
prvo pomislite, tko je zlostavljač? Ako mislite da je prisilna kontrola nešto
što muškarci koriste protiv žena, kad dijete iznese oputžbu za seksualno
zlostavljanje protiv oca, što je vaša prva reakcija? A što činite kad dijete
iznese takvu optužbu protiv majke? I što činite kad postane jasno da je optužba
za seksualno zlostavljanje protiv oca neistinita ali i dijete i majka i dalje
tvrde da se dogodilo?
Komu vjerujete i zašto? Temelji li se
vaše uvjerenje na dokazima ili na vašim vlastitim pretpostavkama o ulogama
spolova u obiteljskom nasilju? Kad se suočite sa stvarnošću koja se ne uklapa u
vaš sustav uvjerenja, kako nastavljate pomagati obiteljima? Ili ih nastavljate
pokušavati uklopiti u svoj sustav uvjerenja bez obzira na stvarnost u kojoj oni
žive?
Usluge koje se pružaju unutar
feminističke paradigme, koje poručuju da su muškarci nasilni, a žene nisu,
stvaraju značajne probleme roditeljima koji se suočavaju s lažnim optužbama
unutar obrasca partnerskog nasilja nakon razvoda. Kad se radi o muškarcima,
prevladava uvjerenje da su krivi dok ne dokažu da nisu, a za žene koje su na
taj način optužene, vjeruje se da su zaista, zaista loše osobe jer žene ne
zlostavljaju djecu seksualno, i ako dijete kaže da se takvo nešto dogodilo,
onda ono izgovara nešto što je nemoguće izreći. Sve to roditelju koji se služi
prisilnom kontrolom omogućava savršene uvjete za nastavak zlostavljanja,
koristeći pritom ne samo dijete već i stručnjake koji rade s obitelji,
policiju, čak i same suce ako su ovi zarobljeni u duboko ukorijenjena uvjerenja
o tome što čine muškarci i što čine žene.
Rad izvan feminističke propagande, s
činjenicama a ne s fantazijama, omogućava jasno viđenje obitelji i njezinih
obrazaca moći i kontrole. To povećava potencijal za razumijevanje lažnih
optužbi unutar nove paradigme moći i kontrole, koja ne koristi konstruiranu
ideju patrijarhata kao svojeg okvira, već koristi horizontalne i vertikalne
puteve procjene prošlih ponašanja, povijesnog konteksta i transgeneracijskih
obiteljskih obrazaca. Lociranje razvedene obitelji unutar toga konteksta
omogućava ispitivanje optužbi unutar okvira razumijevanja onoga što je obitelj
dovelo do postojeće situacije, zašto to i zašto sad? Korištenjem alata poput
SET (sequence, escalation, timing = tijek, eskalacija, tajming), čimbenika koje
su 1987. razvili Bush i Ross, optužbe se preispituju unutar postojeće dinamike
među roditeljima i posebno se u optužbama procjenjuju elementi moći i kontrole.
Kao što tvrdi Campbell (2014), "Jesu li optužbe izronile na način koji
jednom roditelju daje veću kontrolu? Je li obiteljski sustav podijeljen u dva
neprijateljska saveza? Komu je dijete povjerilo svoje optužbe, majci ili nekomu
u njezinom savezu, ili pak nekomu izvan saveza, nekoj nepristranoj osobi?"
Svi ovi elementi omogućavaju onomu tko procjenjuje optužbe da se približi
stvarnosti onoga što se zaista događa. Svi se ovi elementi trebaju razraditi
izvan feminističkog sustava uvjerenja i temeljiti na razumijevanju da obrasci
prisilne kontrole i optužbi za seksualno zlostavljanje djeteta mogu, u slučaju
razvoda, biti usko povezani.
Optužbe za seksualno zlostavljanje
djeteta ekstremno su štetne u krajoliku koji je već natopljen patnjom.
Pogledajte taj krajolik pažljivo i vidjet ćete da to nije rat između
dvoje ljudi već je to rat koji jedna osoba vodi protiv druge s djetetom kao
teškim oružjem. Kad putovi moći i kontrole postanu vidljivi putem primjene
nepristranog stručnog znanja, moguće je vidjeti koji roditelj vodi rat a koji
ne. I onaj koji ne vodi rat jest zdrav roditelj koji je najsposobniji djetetu
pružiti sigurnost. Previše stručnjaka koji su uključeni u ove prizore devastacije
i uništenja pretpostavlja da znaju što se događa i problem tretiraju kao
situaciju 'on je rekao/ona je rekla'*. Previše ih unosi vlastite sustave uvjerenja
u tu ratnu zonu i provodi vrijeme pokušavajući natjerati roditelje da se uklope
u njihovu paradigmu, čime izazivaju još više boli, više patnje i čime prepuštaju
djecu njihovoj sudbini provoditelja mržnje i uništenja.
Kad iskoračimo iz potrebe da vjerujemo da
nas propitivanje feminističkog sustava uvjerenja automatski čini protivnicima
majki i zagovornicima očeva, naša sposobnost služenja obiteljima koje nas
trebaju desetorostruko se povećava. Naprijed, čitajte statističke podatke na
poveznici u prvom pasusu i otvorite umove za realnost. Partnersko nasilje i
prisilna kontrola događaju se svuda oko nas, počinitelji su i žene i muškarci i
svuda oko nas se događa zarobljavanje djece i njihovo žrtvovanje ne samo
roditeljima zlostavljačima već ih žrtvujete i svojim radom. Ako želite biti dio
rješenja, prestanite biti dio problema i probudite se za realnost onoga što se
stvarno događa u razvedenim obiteljima. Djeca čija je dobrobit vaša odgovornost
ovise o tome hoćete li to učiniti.
_______________________________
Poveznica na izvornik: https://karenwoodall.wordpress.com/2015/02/11/false-allegations-patterns-of-coercive-control-intimate-partner-violence-non-feminist-practice/
* O ovoj pojavi
možete pročitati više na poveznici: http://drkarenwoodall-na-hrvatskom.blogspot.hr/2016/04/kako-izbjeci-zamku-on-je-rekaoona-je.html
Nema komentara:
Objavi komentar