srijeda, 1. lipnja 2016.

Zarobljenici uma jednog roditelja: O uzaludnosti terapije u slučajevima otuđenja djeteta od roditelja

‘Hvala za ovaj tekst Karen. Iz perspektive odrasle osobe koja je bila otuđena kao dijete, mogu reći da je ono što pišeš potpuno točno. Nema te terapije za mene ni za moju otuđenu majku koja bi bila promijenila ponašanje moga oca ili okolnosti. A moj bi otac morao surađivati i sudjelovati tijekom godina intenzivne terapije, da bi promijenio svoje ponašanje. Dok sam god bila pod utjecajem oca, nema terapeuta na cijelom svijetu koji bi me bio u stanju natjerati da maknem svoje obrane. Zapravo sam potisnula svoju ljubav prema majci da bih emocionalno preživjela u skrbi oca, i zato sam postala nesvjesna svojih vlastitih osjećaja. Iz moje perspektive kao djeteta, nitko nije bio tako moćan kao moj otac, i dok nije uklonjen iz mog života, živjela sam onako kako je on želio. I vrijedno je opaziti da sam od djece ja bila najmanje ispranoga mozga: moja je sestra aktivno odbacivala i 'mrzila' našu majku. Ja sam samo bila otupljena i neutralna, poslušno slijedeći plan našeg oca.' Iz A Mother Erased*
U subotu sam pisala o opasnostima terapije u slučajevima otuđenja djeteta od roditelja i o načinu na koji se često preporuča ali se rijetko (ili nikako) ne vidi nikakav stvarni utjecaj bez snažne pravosudne prisile na promjenu ponašanja. Odlučila sam, u ozračju potrebe za edukacijom i informiranjem, da ova tema zaslužuje ozbiljan tekst u kojem su dokazi jasno izneseni. Osim toga sam potaknuta ovo napisati i temeljem komentara kojim sam započela ovaj tekst, riječi odrasle osobe koja je kao dijete bila otuđena od svoje majke i koja je sad otuđena od svoje djece. To je jedan od dokaza da je ovo trans-generacijski problem i da nije nešto što bismo mogli i trebali jednostavno izbjegavati ili zanemarivati. Predugo je pitanje gubitka djeteta nakon razvoda zagorčavalo živote ljudi diljem svijeta i nije da se u vezi s tim ne može ništa učiniti. Puno se može učiniti, čak i u najsloženijim obiteljskim situacijama, ali to što se može, nije terapija ni u kojem od svojih uobičajenih značenja.
Članica sam International Parental Alienation Studies Group** koju je okupio William Bernet M.D koji je professor Emeritus na Vanderbilt University. On je psihijatar koji je opsežno pisao o otuđenju djeteta od roditelja i urednik Handbook for Mental Health and Legal Professionals*** (2013). Professor Bernet osim toga koordinira izradom opsežne bibliografije o istraživanjima otuđenja djeteta od roditelja koja je dostupna javnosti. Ova baza informacija sadrži bogatstvo istraživanja o postojanju i utjecaju otuđenje djeteta od roditelja na djecu i njihove obitelji i vrijedan je izvor za svakoga tko radi na ovom području, ili jednostavno želi bolje razumjeti probleme. Iz te baze informacija, i temeljem mojih vlastitih istraživanja. otkriva se bogatstvo studija koje su analizirali i ocijenili drugi stručnjaci, a koji pokazuju da nema dokaza da terapija u svojim standardnim oblicima pomaže u slučajevima otuđenja djeteta od roditelja.
U tu sam bazu podataka utipkala izraz 'terapija' da vidim što ću dobiti i našla sam popis od 39 radova, od kojih neki opisuju načine na koje se klinička slika nađena u slučajevima otuđenja djeteta od roditelja povezuje s različitim modelima terapije. Svatko koga to zanima može učiniti isto. Osim toga sam analizirala dokaze iz The Handbook for Mental Health and Legal Professionals (2013) i našla sam cijelo poglavlje koje je napisao Richard Sauber, koje je posvećeno načinu na koji bi se terapija trebala povezati s pravosudnim rješenjima da bi bila učinkovita. Na svojim tablicama (str. 194-5), on pokazuje razliku između uobičajenih oblika psihoterapije i one koju je naredio sud. Po mojem je iskustvu to srž problema koji mi u Velikoj Britaniji moramo riješiti da bismo bili u stanju redovito uspješno terapijski intervenirati u slučajevima otuđenja djeteta od roditelja. Trenutačno, iako sudovi u Velikoj Britaniji ne mogu narediti terapiju, imamo različite lepeze pristupa da bismo pružili podršku obiteljima u takvoj situaciji, od kojih većina uključuje pristanak na terapiju u njenom standardnom obliku.
Sauber ističe, u poglavlju iste knjige (str. 194), razliku između terapije po rješenju suda i standardnih oblika terapije. On raspravlja o načinu na koji forenzički terapeut kojeg je imenovao sud mora pratiti dvostruke zahtjeve: smjernice suda i etičke smjernice svoje struke. To je zaista složeno i spada u ona pitanja koja vodeća tijela savjetovanja i psihoterapije u Velikoj Britaniji još nisu prepoznala, iako HCPC, vodeće tijelo za psihologe i nezavisne socijalne radnike nudi zaštitu za članove koji rade i kao vještaci¨.
Zato će se svatko tko radi kao terapeut u slučajevima otuđenja djeteta od roditelja suočiti sa stvarnošću onoga što se traži u toj ulozi ako ona treba dovesti do uspješnih ishoda za djecu. Možda zbog ovoga tako puno ljudi nudi standardne oblike terapije i vjeruje da, ako ona ne djeluje, to je jednostavno zato što su roditelji takvi da im se ne može pomoći. Popularni i redovito preporučani oblici terapije su obiteljska terapija, posebice sistemska. Međutim, kako se vidi iz Woodall (2016) taj pristup nikako neće pomoći u slučajevima kad je nužno promijeniti dinamiku moći i držati roditelje odgovornima za njihovo ponašanje. Svatko tko je imalo istraživao ovo područje i čitao najnovije radove autora Gottlieb (2012), Fidler, Bala i Saini (2012), (Baker i Sauber (2013) Lorandos, Bernet i Sauber (2013), mora biti svjestan da je terapija u svojim standardnim oblicima kontraindicirana u slučajevima otuđenja djeteta od roditelja.
Zašto se onda terapija i dalje preporuča?
Možda se to događa zato što malo ljudi u Velikoj Britaniji zaista razumije što je potrebno, a još ih je manje voljno poduzeti rad u formatu koji je neophodan da bi se pomoglo djeci. Smatram da se to ne događa zato što nema dokaza što je zaista potrebno, jednostavno se nema volje. Osim toga, postoje terapeuti kojima je svaki rizik odbojan i koji, da ne bi prekoračili smjernice svojeg upravljačkog tijela, nisu voljni raditi na načine koji su potrebni pri radu s otuđenim roditeljima. Ti su roditelji često iznimno suprotstavljački i svadljivi.
Rezultati istraživanja pokazuju da je sud bitan dio terapijskog procesa (Bala, Fidler i Saini 2012). Obitelji u kojima postoji otuđenje djeteta od roditelja promijenit će se samo kad nad njima postoji kontrola i vanjska motivacija. (Drozd u intervjuu s Bala, Fidler i Saini 2012). Zato bilo koja terapijska intervencija koja se u takvim slučajevima pruža, mora biti konstruirana unutar pravosudnog okvira koji je određuje i kontrolira izvana. I zato je nužna povezanost između suda i struke mentalnog zdravlja koji podržavaju te obitelji. Na ovom području oni ne mogu jedno bez drugog.
Iako takve terapijske intervenciju mogu sadržavati elemente različitih modaliteta, kognitivnih, bihejvioralnih, dijalektičko-bihejvioralnih, psihodinamskih i terapija usmjerenih rješenju, da spomenemo samo neke od vrsta terapijskih pristupa koji su korisni u takvim slučajevima, sve te intervencije vodi sud i one se razlikuju od standardne terapije po tome što su otvorene za kontrolu te za njih ne vrijede ista pravila povjerljivosti (Sullivan and Kelly 2001).
U najnovije vrijeme pitanje etičnosti stručnjaka mentalnog zdravlja koji rade na području otuđenja od roditelja raspravlja Dr Childress na svojem blogu na kojem ističe da sržni koncepti ove reformulacije Gardnerijanskog koncepta otuđenja od roditelja nužno vodi tomu da svi terapeuti koji preporučaju standardnu terapiju za otuđenje krše etičke principe American Psychological Society. Iako Childress u svojem pristupu problemu može izgledati kontroverzan, postoji nešto u onome što je učinio u reformuliranju koncepta i povezivanju tih pitanja s DSM V. Kad bi se, kako on to tvrdi u svojem pristupu, svi stručnjaci oslanjali na istraživanja i međunarodno priznati dijagnostički okvir, standardna bi terapija u takvim slučajevima otpala, zato što dokazi pokazuju da nije učinkovita TE da se njome riskira pogoršanje problema u djece.
U sjeni takvoga okvira, automatski bi bilo lakše povećati pružanje intervencija koje su se pokazale učinkovitima, tj. kombinacija sistemskog rada koji je u svojoj prirodi psiho-edukacijski, uz prisilu na promjenu ponašanja putem postavljanja ciljeva i vanjskog praćenja od strane suda. (Bala et al 2012). Svi bi takvi slučajevi bili podložni trijaži i svaki u kojem se uoči da se dijete vraća u otuđena ponašanja bio bi dalje psihološki procijenjen radi određivanja prisutnosti poremećaja ličnosti. Ovaj strateški pristup za procjenu i trijažu slučajeva znači da bi oni tvrdokorni slučajevi koji su na sudu godinama, uz niz uključenih stručnjaka, mogli biti riješeni unutar dvadeset-šest tjedana koji su sad određeni kao vrijeme kroz koje se slučaj mora riješiti na sudu.
Dug je put pred Velikom Britanijom prije nego što dostigne točku u kojoj se ovaj pristup rutinski koristi u sudskom postupku, ali nas to ne treba spriječavati u naglašavanju dobre prakse iz drugih pravosudnih sustava i, kad god je to moguće, pokazivanju učinkovitosti tih pristupa. Najbliže rješenju što je Velika Britanija trenutačno u području rješavanja problema u tom kombiniranom terapijskom i sudskom pristupu jest promjena odluke o roditeljskoj skrbi, pri čemu se dijete dodjeljuje drugom roditelju i temeljna dinamika moći se time mijenja. U sjeni takvog postupanja puno se može postići. Roditelji se često urazume ili bar postaju voljni sudjelovati u terapiji. To međutim ne znači da se time iskuljučuje sud, daleko od toga. Svi slučajevi terapije trebaju ostati pod budnom paskom suda, sve dok se dijete potpuno ne oporavi od reakcije otuđenja i dok se ne vidi da slobodno prelazi iz doma jednog, u dom drugog roditelja. U nekim slučajevima to nije moguće. Npr. u slučajevima kad roditelj ima poremećaj ličnosti koji ne reagira na terapiju, kontakt između djeteta i toga roditelja može se ograničiti.
Svaki terapeut koji je upoznat s istraživanjima i koji je poduzeo promjenu odluke o tome s kojim će dijete roditeljem živjeti, upoznat je i s psihološkim splittingom djeteta. Psihološki mehanizmi suočavanja, koji vode do pojave idealizirane/demonizirane podjele osjećaja prema svojim roditeljima, jako štete djeci (Baker &Sauber 2013, Bernet i sur. 2013, Clawar & Rivlin 1991, Dunne & Hendrick 1994, Gardner 1998, Johnstone 2003, Kelly & Johnstone 2001, Wallerstein & Kelly (1980) Waldron & Joanis 1996, Warshak 2001).
Dijete koje na površini tvrdi da mrzi roditelja i koristi slabe i podmetnute razloga za to, koje izgleda uključeno u pretjerano blizak odnos s roditeljem za kojeg tvrdi da ga voli preko svake mjere i koje izkazuje mržnju jednostavno govoreći da ništa ne osjeća prema drugom roditelju, mora se rutinski procijeniti na splitting. Psihološki splitting uzrok je neizmjerne patnje djece (Baker 2007) i u srži problema otuđenja djeteta od roditelja nije čak ni odnos koji dijete gubi s jednim roditeljem (iako je i to dovoljno strašno), već psihološke posljedice splittinga na dobrobit djeteta tijekom cijelog života. (Gottlieb 2012). Ovo je dovoljan razlog za intervenciju i dokazi koje pružaju istraživanja Amy Baker i sur., kao i razgovori s odraslima koji su kao djeca bili otuđeni od roditelja, a koji su danas i sami otuđeni od svoje djece (vidi gornji komentar), trebali bi stručnjacima mentalnog zdravlja dati poticaj da zaustave ovaj štetni generacijski slijed, pružajući prave intervencije koje su na pravi način povezane s djelovanjem pravosuđa.
Povezanost intervencija mentalnog zdravlja s pravosudnim postupcima ključ je rješavanja takvih slučajeva i puno se toga u Velikoj Britaniji može učiniti odmah da bi došlo do pozitivne promjene. Nije da ne postoje mehanizmi pomoću koji se to može dogoditi, problem je u tome da se za njih uglavnom ne zna, pa se premalo koriste. Slično tomu, nedostatak svijesti stručnjaka, interes za probleme otuđenja djeteta od roditelja ili posvećenost razumijevanju i radu na rješavanju toga problema od strane onih koji rade u sudskoj areni, uključujući i to kako se ovi problemi rješavaju u drugim zemljama, ne bi nas trebali spriječavati da uvijek naglašavamo alternative vrlo tužnim i duboko uznemirujućim ishodima koje viđamo u previše slučajeva tijekom previše godina.
Bibliografija:
Baker, A. (2007) Adult children of Parental Alienation Syndrome:Breaking the Ties that Bind New York: W W Norton.
Baker, A. and Sauber, R. (2013) Working with Alienated Children and Families New York & London: Routledge
Clawar, S S. & Rivlin,  B V. (1991) Children Held Hostage: Dealing with Brainwashed and children. Chicago: American Bar Association Press.
Dunne, H. & Hendrick, M (1994) The Parental Alienation Syndrome an analysis of sixteen cases, Journal of Divorce and Remarriage 21 (3/4) 21-38
Gardner, R. (1992) The Parental Alienation Syndrome a Guide for Mental Health and Legal Professionals. Cresskill, NJ: Creative Therapeutics inc
Gottleib, L. (2012) The Parental Alienation Syndrome. Illinois: Charles Thomas
Johnstone, J.R.  (2003) Parental Alignements and Rejection : An empirical study of children of divorce. Journal of the American Academy of Psychiatry and Law. 31, 158-70
Kelly & Johnstone (2001)  Rethinking Parental Alienation and Redesigning parent-child access services for children who resist or refuse visitation. Paper Presented at at the International Conference on Supervised Visitation. Munich, Germany.
Sullivan, M.J. & Kelly, J.B. (2001) Legal and psychological management of cases with an alienated child. Family Court Review, 48. 115-134
Waldron, K.H.  & Joanis,D.E. (1996) Understanding and Collaboratively treating Parental Alienation Syndrome, American Journal of Family Law, 10, 121-133
Wallerstein, J.S. & Kelly, J.B. (1980) Surviving the Breakup. How Children and Parents Cope with Divorce. New York: Hyperion.
Warshak, R. (2001) Current Controversies regarding Parental Alienation Syndrome. American journal of Forensic Psychology. 20 (31-52).
Woodall, N. (2016) Why Systemic Family Therapy cannot help in cases of Parental Alienation. Retrieved from https://nickwoodall.wordpress.com/2014/10/21/why-systemic-family-therapy-cant-help-in-cases-of-parental-alienation/
_________________________





* Izbrisana majka. Knjiga nije prevedena na hrvatski.
** Međunarodna skupina znanstvenika koja proučava otuđenje djeteta od roditelja.
*** Priručnik za stručnjake mentalnog zdravlja i pravnike
¨ Preuzeto iz standarda za prihvaćanje pritužbi HCPC-a:  Registrirani članovi često donose odluke koristeći svoje stručno znanje, vještine i iskustvo. S tim se odlukama neće svi složiti. Nećemo se baviti propitivanjem ni analizom odluka registriranih članova osim u slučaju postojanja dokaza da se djelovali neprofesionalno – npr. ako su svjesno dali lažne iskaze ili se ponašali izvan opsega svojih kompetencija. Slično tomu, nećemo se baviti propitivanjem i analizom aspekata koji se odnose na njihovu ulogu vještaka, osim ako postoje dokazi da su djelovali neprofesionalno.

Nema komentara:

Objavi komentar