utorak, 19. srpnja 2016.

Posramljivanje i okrivljavanje žrtve

Čula sam kraj Panorama Programme o samoubojstvima muškaraca u Velikoj Britaniji. Iako znam ponešto o samoubojstvima muškaraca i razumijem neke od stvari koje se gomilaju protiv muškaraca izazivajući gubitak nade i spiralu očaja, ipak sam bila šokirana kad sam čula da se u Velikoj Britaniji svakoga tjedna ubije 100 muškaraca.
100 muškaraca tjedno. To je vodeći uzrok smrti u muškaraca mlađih od 50 godina. To se u našoj zemlji događa upravo sada a ipak, osim poziva 'da o tome razgovaraju', do sad nemamo nacionalnu strategiju, nemamo svijesti o onome što se događa i nemamo stvarnu ideju o tome što činiti, osim što muškarcima kažemo da o tome razgovaraju.
Dakle, sve je to njihova pogreška, i kad bi samo mogli biti malo više kao žene i o tome razgovarati, sve bi bilo u redu. Je li to naša strategija? Da učinimo da muškarci budu više kao žene i sve će biti u redu? Prema direktorici Calmzone, Jane Powell, jest. Powell, koja je prošle godine zaustavila preventivni program, rekavši
"odgovor je u… jednostavno o tome razgovarati… u tom smislu, to je besplatno."
i onda je nastavila govoriti o tome kako je tijekom godina nastala ogromna kulturalna promjena za žene, uz implikaciju da, kad bi muškarci samo ustrajali i razgovarali o tome, stope samoubojstava među njima bi pale i to ne bi koštalo ni lipe.
Jesam li jedina koja se na ovo zaprepastila? Prva mi je reakcija bila smjeh na besmislenu ideju da je sve što muškarci trebaju učiniti razgovarati o svojim osjećajima i onda više neće htjeti počiniti samoubojstvo. Druga mi je reakcija bila ozbiljna zabrinutost koja je prerasla u ljutnju kad sam shvatila da je sama ideja koja je izložena u tom dokumentarcu zapravo feministički konstrukt da kad bi muškarci bili više kao žene i kad bi razgovarali o svojim osjećajima, njihov ih očaj ne bi odvukao u smrt. Pogledajmo što razgovor o tome čini muškarcima koji su u najvećem riziku od samoubojstva u Velikoj Britaniji.
Muškarci ispod pedesete žive krhki život koji se temelji na ćudima žena s kojima žive i na njihovu blagoslovu da su dovoljno dobri muževi ili partneri.
Ako muškarac u tome ne uspije i ako supruga ili partnerica odluči da je kraj braka, što mu se događa?
a) njegovo se ponašanje rutinski analizira kao ponašanje koje se bazira na njegovoj inherentnoj povlaštenosti u vladavini patrijarhata. Prosuđuje ga se kao manjkavog zato što je muškarac i zato što su muškarci povlašteni a žene nisu;
b) od njega se traži da se iseli iz kuće u kojoj živi;
c) i ostavi svoju djecu
ili
č) on jedne večeri dolazi u praznu kuću, a supruge i djece nema;
ć) smatra ga se počiniteljem, mora da je kriv zato što je muškarac;
d) suočava se sa sustavnom diskriminacijom u službama kojima se obraća za pomoć, uključujući čak i one koje su uspostavljene zato da ga podrže, zato što je njihovo sržno uvjerenje da ako on o tome razgovara, manja je mogućnost da će se ubiti. U međuvremenu je on beskućnik, prisilno odvojen od svoje djece i
dž) prisiljen je plaćati 20% svojeg bruto prihoda radi uzdržavanja djece koju može viđati ako je majku volja to dopustiti;
đ) kad uđe u sustav za dodjelu stanova, kaže mu se da nema prednost, pa provodi puno vremena spavajući na kaučima svojih prijatelja ili živi s majkom i ocem, ili čak odlazi na ulicu i postaje jedan od onih nevidljivih, jedan od onih o kojima ne brinemo zato što su beskućnici i to mora da je njihova pogreška, zar ne?
e) Kad uz pomoć Suda pokušava vidjeti svoju djecu, za to plaća financijski, emocionalno, psihološki i fizički;
f) traži vidjeti djecu i popunjava obrazac za obvezno savjetovanje u Centru za socijalnu skrb, nakon savjetovanja ga šalju na medijaciju, što on čini. Majka njegove djece to, međutim, odbija, zato što je presložila njihov međusobni odnos i putem 'podizanja svijesti' shvatila da je nasilan… već je osuđen, ali on to još ne zna;
g) odlazi na sud i utvrđuje se ono što mu se pruža sad kad ga se smatra manjkavim ocem, tj. kontakt. Kontakt s djecom, istom onom koju je držao na svojim rukama onoga dana kad su rođena, kad im je obećao sve na svijetu. Sad mu je dopušteno da s njima ima 'kontakt';
h) kad su iznesene optužbe, kontakt se prekida i kazneni Sud traje jednu godinu ili dulje da bi presudio da nije kriv;
i) sad ga djeca više ne žele vidjeti, previše je tužan, previše mu je loše, previše nije ono što tata treba biti;
j) odlazi ponovno na Sud u vjeri da će dobiti pravdu i sa Suda izlazi zdrobljen, prisiljavan, zlostavljen i posramljen;
k) pati od PTSP-a;
l) njegov posao pati već dulje vremena, sad mu prijeti otkaz;
lj) gubitak posla je posljednja kap, sad je beskućnik, bez djece, bez posla i bezvrijedan;
m) od lokalnih službi traži pomoć i tamo mu kažu da sve što treba učiniti jest razgovarati o tomu;
n) tetura van na cestu i pita se zašto se jednostavno ne baci pod onaj autobus, koga briga?
nj) bezvoljno živi iz dana u dan, prijatelji su od njega digli ruke, ili su se pod utjecajem njegove bivše okrenuli protiv njega;
o) majka mu je ozbiljno zabrinuta ali ne može doprijeti do njega;
p) počinje planirati kako da prekine bol;
r) jednog se jutra budi nakon što je prethodne noći pio da ga mine bol zbog gubitka koji je pretrpio i posttraumatskog stresa zbog kojeg mu se stalno po glavi mota isto pitanje… što sam tako jako loše učinio?
s) ne može se više nositi s tim, o tome govori i s tim živi predugo;
š) zna da mu majka danas nije kod kuće;
t) uzima konop iz garaže.
Da je bar o tome razgovarao…
Reći muškarcima koji se suočavaju s vanjskim barijerama i preprekama, neka razgovaraju o tome da bi ostvarili ono što ih čini mentalno stabilnima i zdravima, jest kao vikanje uz vjetar 10 bofora u nadi da će to osoba na drugom brdu čuti. Ono što je bolesno u tome da se muškarcima koji se suočavaju s tim razinama diskriminacije kaže 'razgovarajte o tome', jest sličnost sa stavljanjem flastera na rez nakon operacije na otvorenom srcu u nadi da će to s vremenom zacijeliti. To što činimo muškarcima je loše, nije zdravo i definitivno nema veze s ravnopravnošću.
Za one koji smatraju da me to što pišem o muškarcima svrstava među aktiviste za muška prava i za one koji u to vjeruju zato što sam napustila feminizam ovakav kakav jest, diskriminatorni kult za ženska prava a ne za ravnopravnost, poručujem da nisam aktivistica ni za što osim za ravnopravnost, onakvu kakva se temelji na omogućavanju i muškarcima i ženama da budu tko jesu i različiti, a ne isti. Također sam netko tko vjeruje da, ako zaista trebamo biti ravnopravno, pravedno i pravično društvo, u kojem naši dječaci i djevojčice mogu rasti i imati izbore u životu, moramo razumjeti da se okrivljavanje žrtve ne događa samo ženama, već i muškarcima, također. A okrivljavanje žrtve jest nešto što počinje kad vidimo borbu muškaraca i žena koji je moraju voditi sami. Upravo se to događa kad muškarcima koji se suočavaju s barijerama sustava da ostvare svoju dobrobit, kažemo da će se bolje osjećati ako budu 'o tome razgovarali'.
Ono što se događa kad muškarci o tome razgovaraju jest kolektivni početak procesa posramljivanja muškaraca. Kad se popnu na zgrade da bi ukazali na svoju tragediju, onda su neodgovorni rasipnici koji nikako ne bi smjeli imati išta sa svojom djecom, kad marširaju za svoja prava, kažemo da su nasilnici i da pokazuju svoje pravo lice, a kad počine samoubojstvo, kažemo da bi im bilo dobro samo da su o tome razgovarali. Posramljivanje. Široko raspostranjeno u našoj kulturi. To je loše i to je ubijanje muškaraca po stopi od 100 tjedno u Velikoj Britaniji.
Umjesto da muškarcima kažemo da o tome razgovaraju, nije li vrijeme da oni među nama koji žele pravičniji*, sigurniji i pravedniji svijet za svoju djecu učine nešto u vezi s tim?
I pri tom ne mislim 'da o tome razgovaraju'.
_____________________________




* pravično je ono što se odnosi na sigurnu prosudbu u vezi s nečim

Nema komentara:

Objavi komentar