Ovoga
sam tjedna razmišljala o onima koji promoviraju ženske i muške principe, tj. o
potrebi da se skrbi i o potrebi da se štiti. Ova se dva poriva, prihvaćam to,
stereotipno pripisuju muškarcima kao zaštitnicima i ženama kao onima koje
skrbe, i u ovome svijetu fluidnih spolova u kojem živimo, prilično nam je
nedopušteno govoriti o tome.
Ali
ću ipak to učiniti.
Učinit
ću to zato što smatram da je se to dvoje previđa, i zato što smatram da se
projekt otuđivanja, koji se odnosi na brisanje jednog roditelja iz života
djeteta, najučinkovitije poduzima korištenjem ova dva principa. Evo kako.
Kad
očevi otuđuju majke, oni se najčešće usredotočuju na stereotipne ženske
kvalitete skrbi. Optužuju da majka nije dovoljno majčinska i da je njezina
sposobnost skrbi upitna. Često ubacuju vlastite majke u uloge primarnog
skrbnika o životu djeteta i, pri detaljnijem ispitivanju, moguće je uvidjeti da
su često zarobljeni u idealiziranoj slici vlastite majke kao oličenja majčinske
brige. Nije rijetko da je otac-otuđitelj u stopljenom odnosu s vlastitom
majkom, i da je baka po ocu u tim okolnostima ona koja ima kontrolu. Nepoštovanje
granica, pri kojima baka po ocu propituje ženstvenost majke, npr. ako je majka
zaposlena izvan kuće, u ovakvim je okolnostima uobičajena. Zato je ideja ženske
uloge kao one koja skrbi, ključna u mnogim slučajevima otuđenja gdje je na
djelu otac otuđitelj.
Paralelno
s tim, postoji koncept oca kao zaštitnika i način kojim se služe majke s
namjerom otuđivanja oca iz života djeteta. Zadatak majke koja otuđuje jest
izvrnuti pozitivni muški poriv da štiti u negativni poriv da kontrolira. Ovo se
radi vrlo jednostavno i uz podršku djelatnika pružatelja obiteljskih usluga
kojima dominira borba za ženska prava. Ponašanje koje se smatra zaštitničkim u
jednim okolnostima, može se lako izvrnuti u kontrolirajuće u nekim drugim, a
krajolik razvoda je plodan za takva tumačenja.
Razmatrala
sam ove porive da se skrbi i da se štiti dok sam slušala mudrog oca koji je
prošao mnoge bitke, kad je govorio o načinima na koje su muškarci potpuno
nesvjesni stvarnosti onoga što im se događa nakon rastave. Govorio je o tome
kako su muškarci potpuno zaprepašteni kad se njihov poriv da štite, za koji je
smatrao da je instinktivan i da nastaje rođenjem djeteta, tijekom i nakon
razvoda ušutkava od strane prušatelja obiteljskih usluga kojima dominiraju
žene. Govorio je o načinu na koje se muškarce kastrira od sposobnosti zaštite
svoje djece, pomoću protokola rastave koji se nevidljivo pletu u tkanje naših
zakona o razvodu. I shvatila sam da ono što vidim u mnogih očeva, jest prekid
njihovog osjećaja sebe u odnosu prema djeci, i otuđenje od njihova unutarnjeg
iskustva bivanja ocem.
Razmislite
o ovome. Dijete se rodi, hormonske reakcije tijekom poroda djeteta izazivaju
procese privrženosti između djeteta i majke i između djeteta i oca, posebno ako
je bio prisutan na porodu. Hormonske reakcije i aktivnost zrcalnih neurona plus
snažni kulturalni kao i instinktivni porivi da skrbite i štitite dijete na
djelu su. Jednoga dana netko dođe i iščupa to dijete iz vaših ruku i kaže vam
da ga nećete vidjeti dok netko drugi ne odluči da se to može dogoditi. Bilo da
ste majka ILI otac, patit ćete, zar ne? (nebitno je što to čini djetetu). A
ipak, redovito dopuštamo da se to događa roditeljima i djeci i redovito tomu
pridonosimo i to podržavamo zbog potpunog nedostatka razumijevanja o tomu što
se događa u našim institucijama koje pružaju obiteljske usluge.
Radim
s tatama koji otuđuju mame, i s mamama koje otuđuju tate i znam da otuđenje ne
počinje nakon rastave, već i prije u odnosu, gotovo od početka. Također znam da
je za potpuno otuđenje roditelja potrebno da mu sasvim oduzmene vjeru da ima
pravo biti roditelj. Puno roditelja s kojima radima (no posebice očeva) potpuno
su lišeni svojeg osjećaja očinstva. Izgubljene i zbunjene duše koje provode
puno vremena lutajući i izgledajući kao da ih je udario autobus. I jest.
Prvo
što se događa mnogim očevima otuđenim od svoje djece jest to da majke njihov
poriv da štite svoju djecu, izvrću u poriv za kontrolom. Reinterpretacija
potrebe da štite u potrebu prisilne kontrole, stavlja svu moć u ruke majke. Na
taj način sve sljedeće usluge i svi sljedeći stručnjaci će nadalje gledati na
oca kao kontrolirajućeg, i na majku kao ranjivu. Od toga časa nije više važno
koliko tata želi skrbiti za svoje dijete (ili ga štititi), kad ste na popisu
kontrolirajućih tata, već ste na putu otkslizavanja prema otuđenju od svojeg
očinstva.
I
double bind* u kojem se nalazite jest da što više negirate da je vaša želja da
skrbite i štitite svoje dijete povezana s pokušajima kontrole, to vas više vide
kao kontrolirajućeg tatu koji nije u stanju pokazati grižnju savjesti. To je
pametno, ušutkavajuće i otuđujuće ponašanje od samog početka. Ako preletimo
sljedeće tri godine, ovi tate jesu oni koji nemaju nikakvog odnosa sa svojom
djecom.
Slično
se događa i mamama, zato što su djelatnici pružatelja obiteljskih usluga koji
se bave razvedenom obitelji, i koji su prvenstveno tako jako uronjeni u
političku ideologiju prava žena, skloniji prihvatiti ideju da mama koja je
zaposlena izvan kuće, nekako i nije prava mama. I ako djeca kažu da ne žele
viđati mamu, onda ona mora da je učinila nešto vrlo loše, zar ne? Popularni
stereotipi o majkama zaposlenim izvan kuće je da su ovisnice o drogama, da
imaju probleme mentalnog zdravlja, da su hladne, nedovoljno brižne i okrutne.
Ono što one najčešće jesu, one su otuđene, stjerane u poziciju ciljanog
roditelja lukavim korištenjem stereotipa u sustavima uvjerenja stručnjaka.
Jednako
kao i nezainteresirani tate koji su sve drugo samo ne to.
Znam
da se puno bavim ovim, ali zaista, otuđenje počinje rano i naša uvjerenja o
tome što dobri muškarci i dobre žene čine, igraju moćnu ulogu u podršci i
pomoći otuđenju.
Negiranje
poriva skrbi i zaštite djece jedan je od načina postizanja otuđenja. Majke i
očevi otuđitelji to postižu na različite načine, ali oba se služe stereotipima
toga što čini dobru majku i što čini dobrog oca (i u slučaju očeva, ono što se
smatra i doživljava kao pozitivan poriv u jako puno muškaraca, izvrće se u
negativne osobine, tako da i sama očinska uloga od samog početka rastave,
postaje upitna).
Zapravo
se radi o moći i kontroli, tko je ima, tko je želi i što će svaki roditelj
učiniti da je dobije i zadrži.
Zato
što ruka koja ljulja kolijevku, definitivno jest ista ona koja vlada svijetom
otuđenja.
___________________
* double bind – dvostruka poruka s dva suprotna značenja,
situacija u kojoj uvijek gubite
Poveznica na izvornik: https://karenwoodall.wordpress.com/2015/09/18/capturing-and-silencing-the-masculine-and-feminine-an-exercise-in-absolute-alienation/
Nema komentara:
Objavi komentar